Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Försvarets helikopterkostnader skenar

Försvarsmaktens nya helikoptrar kostar 200 000 kronor i timmen att använda.

Helikopter 14 har en timkostnad på 200 000 kronor. Det kan jämföras med helikopter 16, Black Hawks, 40 000 kronor i timmen. Enligt Jonas Nellsjö beror prisskillnaden bland annat på höga driftkostnader, avancerade system och dyra reservdelar.

- Vissa delar måste vi byta ut trots att de har full funktionalitet. Det gör vi av säkerhetsskäl. Reservdelarna kostar jättemycket och om man slår ut kostnaderna över tid så blir timpriset så högt, säger han.

Fem gånger så dyr

Trots den nästan fem gånger så dyra timkostnaden, skiljer sig inte Helikopter 14 och Black Hawkens användningsområden avsevärt.

- De används på samma sätt. Fördelen med Helikopter 14 är att man kan konfigurera den för ändamålet. Den förmågan har inte Black Hawk. Men i grund och botten så används de på samma sätt.

I slutet på 1990- talet tecknade Försvarsmakten ett avtal om att köpa de, då moderna, helikoptrarna. Helikopter 14 var fortfarande i utvecklingsfasen och enligt Jonas Nellsjö, fanns inte många andra alternativ på marknaden.

- Hade vi fått välja i dag så hade vi valt annorlunda. Med facit i hand tänker jag att ”ja visst, det är dyrt", men jag har full respekt för dem som satt i anskaffningsrollen. Man hade inte så mycket att välja på. säger han.

Helikoptrarna skulle ha levererats 2009, men köpet blev försenat med nästan tio år.

Problem även i Finland

Helikopter 14 har även köpts in av den finska försvarsmakten. 2001 tog Finland beslut om att köpa 20 helikoptrar. Liksom i Sverige så var leveransen av helikoptrarna försenad med flera år och de sista levererades 2015. Genom åren har finska medier rapporterat återkommande om helikopterns dyra reservdelar och det stora behovet av underhåll och reparationer, samt den höga kostnaden per flygtimme.

Stundtals har de tekniska problemen varit så stora att endast tre av tio helikoptrar varit i bruk i Finland, rapporterar Helsingin Sanomat. 2015 sade försvarsminister Jussi Niinistö :

- Med bakgrund av den information som vi har nu så skulle köpet inte ha gjorts. Men det är förstås lätt att säga i efterhand.

I budgetunderlaget den 1 mars kommer Försvarsmakten att kräva mer pengar, enligt Sveriges Radio Ekot. Försvaret ser också över olika sparalternativ, som att dra ner på hur mycket helikoptrarna flygs. Man överväger även att sluta använda de nio helikoptrar som är tänkta för användning på land.

Fakta: Helikopter 14

Helikopter 14 används i två roller, markoperativt och sjöoperativt. Enligt Jonas Nellsjö, chef för helikopterflottiljen, arbetar de sjöoperativa över hav och stöttar marinen med bland annat ubåtsjakt. Den markoperativa står för transport av material och trupp. De nio helikoptrar som är avsedda för till exempel u-båtsjakt berörs inte av den höga driftkostnaden.

Fakta: Helikopter 14 i detalj

Det europeiska samarbetet bakom helikopter 14 är världens första serieproducerade helikopter med ett helt elektroniskt styrsystem. Styrsystemet består av två digitala och två analoga datorer som hela tiden gör oberoende beräkningar och ignorerar resultat som inte stämmer med "majoritetens" åsikt. Enligt Försvarsmaktens hemsida ska detta minimera risken för att styrsystemet slås ut på grund av datorhaveri.

Maxhastighet: 320 km/h

Marschhastighet: 290 km/h

Max flygtid: 3,5 timmar

Motor: 2 stycken RTM322

Hjälpaggregat: 1 stycken APU

Passagerare: Upp till 20 sittande eller 10 soldater med utrustning.

Max startvikt: 11 000 kg

Tomvikt: 6 600–7 900 kg

Källa: Försvarsmakten

MEST LÄST