Fjällbesökare luras av bilder i sociala medier

Allt fler turister väljer att fjällvandra i Sverige. Men många oerfarna besökare är påverkade av bilder med vackert väder i sociala medier och underskattar snabba väderväxlingar till regn, kyla och vind.

ANNONS
|

Det visar en enkätundersökning från Fjällsäkerhetsrådet på Naturvårdsverket. Frågorna har riktat sig till vd:ar och andra ansvariga vid 29 svenska fjälldestinationer och fjällstationer.

- En trend som har förstärkts varje år är att allt fler besökare inte varit i fjällen tidigare. Barnfamiljer ökar mycket till exempel, säger Per-Olov Wikberg, nationell samordnare vid Fjällsäkerhetsrådet.

Hälften av de svarande instämde i påståendet att fler besökare är påverkade av sociala medier. Det vanligaste misstaget är att underskatta snabba väderväxlingar. Både privatpersoner och marknadsförare kan ge en snedvriden bild av verkligheten i naturen.

ANNONS

- Tittar du på alla fjälldestinationer som marknadsför sig så är det också övervägande vackert väder, men det är inte så det ser ut. Om man tittar på SMHI:s väderstationer så regnar det mellan 15 och 20 dagar varje månad från maj till september, normalt sett, säger Per-Olov Wikberg.

Men ingen regel utan undantag – just i år har det i regel varit varmt, torrt och regnfritt även på många håll i fjällen.

TT
ANNONS