Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 49 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180224-transportansvar-622966_se.ttela_1.jpg
Utländska lastbilar uppställda på en rastplats i Järna. Arkivbild.

Hårdare tag mot osunda transporter

Kraven skärps på beställare av transporter, förslår regeringen. Dessutom utökas tiden för att låsa fast ett fordon från 24 till 36 timmar.

- Det finns olagliga yrkestransporter, en osund konkurrens på våra vägar, företag i transportbranschen som dumpar villkoren och på så sätt slår ut seriösa näringsidkare, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till TT.

I en lagrådsremiss föreslår regeringen att den som beställer en transport ska ansvara för att den är laglig; att det finns tillstånd att bedriva yrkestrafik.

- Det är information som finns lätt tillgänglig på Transportstyrelsen, säger han.

Att inte göra den kontrollen ska kunna straffas med böter. Transportbranschen har upplevt en ökad konkurrens från oseriösa aktörer och skärpningarna är efterlängtade, enligt Eneroth.

I dag kan ett fordon vara klampat, alltså fastlåst, i max 24 timmar. Regeringen vill öka till 36 timmar. Siktet är särskilt inställt på utländska lastare som inte har tillstånd, inte följer kör- och vilotidsregler och inte betalar straffavgifter för regelbrott.

- Eftersom varje timme räknas i transportbranschen kommer det att vara ett tydligt och kännbart straff.

En proposition kommer i mars och regeringen vill ha nyordningarna i kraft den 1 juli.

Sedan tidigare är det känt att Sverige ska införa krav på att alla vägtransporter måste ha vinterdäck på alla hjul. En ändring i förordningen sker i vår, enligt ministern.

Fakta: Skärpta transportkrav

TT

Regeringen föreslår i en lagrådsremiss (beslut den 22 februari) att bestämmelserna om beställaransvar i yrkestrafiklagen och taxitrafiklagen skärps. Om förslagen blir verklighet införs en uttrycklig undersökningsplikt för den som sluter avtal med transportföretag att transporten sker med stöd av rätt tillstånd. Dessutom utökas kretsen av beställare som kan hållas ansvariga.

Därutöver vill regeringen förlänga dagens tidsgräns för så kallad klampning från 24 till 36 timmar. Tidsgränsen gäller framför allt vid olaga cabotage (inrikestrafik med fordon från annat land).

Källa: Regeringen

MEST LÄST