Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

170919-fyrhjulingar-532768_se.ttela_1.jpg
Minst åtta personer har omkommit i olyckor med fyrhjulingar hittills i år. Arkivbild.

Många dödsolyckor med fyrhjulingar i år

De kan vara ett uppskattat arbetsredskap. Men är också väldigt olycksdrabbade. Hittills i år har minst åtta personer dött i fyrhjulingsolyckor.

I går kväll omkom en ung kvinna på en gård norr om Ulricehamn, sedan hon av oklar anledning vält med en fyrhjuling. Därmed har minst åtta personer dött i olyckor med fyrhjulingar hittills i år, enligt statistik från Transportstyrelsen.

Peter Lundqvist, professor i arbetsvetenskap vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), är kritisk till den allt mer populära fordonstypen.

- Nu vet vi ju inte i vilket sammanhang olyckan i går inträffade. Men de kan helt klart vara farliga fordon, säger han till TT.

- De har en hög tyngdpunkt och även om de kan upplevas som stabila, så är de väldigt instabila så fort man kommer upp i lite fart.

Tunga fordon

Lag- och regelmässigt är fyrhjulingarna en komplicerad fordonstyp. Men olycksrisken är genomgående, konstaterar Peter Lundqvist. Bland annat är fyrhjulingarna betydligt tyngre än exempelvis en moped eller en motorcykel, vilket gör att olyckorna riskerar att bli allvarliga även vid lägre hastigheter.

- Det är väldigt lätt att de slår runt när man kör på en sten eller en rot. Och de väger ju ett antal hundra kilo, så det kan få drastiska konsekvenser om man får fyrhjulingen över sig.

Behövs de?

Peter Lundqvist lyfter fram Australien som ett land där säkerhetsarbetet kring fyrhjulingar kommit betydligt längre. Han skulle gärna se att exempelvis skyddsbågar eller andra anordningar som skyddar föraren vid en olycka införs även i Sverige.

Men, fortsätter han, frågan är kanske snarare om fordonstypen verkligen behövs.

- Jag kan förstå att man kan behöva dem, arbetsmässigt. Men man kan fråga sig om man verkligen behöver just en fyrhjuling. Det finns ju alternativ, liknande fordon men med en förarhytt, som är mycket säkrare att använda, säger Peter Lundqvist.

Fakta: Dödsolyckor med fyrhjulingar

Hittills i år har minst åtta personer omkommit i olyckor med fyrhjulingar. Det är redan dubbelt så många som under hela fjolåret.

Så här har det sett ut de senaste åren:

2017 (till och med 18 september): 8 döda.

2016: 4.

2015: 8.

2014: 4

2013: 2

2012: 5.

Statistiken bygger på dödsolyckor som rapporterats av polis och/eller akutsjukhus till Transportstyrelsens skaderegister Strada.

Fakta: Fyrhjulingar

Fyrhjuling är ett samlingsnamn på en grupp fordon med olika användningsområden, däribland jord- och skogsbruk, transportmedel på allmän väg och hobbyfordon.

Det finns främst fem olika typer av fyrhjulingar, som kan se relativt lika ut men omfattas av helt olika regler.

Gemensamt är att föraren sitter grensle och att fordonet har ett styre. En fyrhjuling kan dock vara klassificerad som terränghjuling, motorcykel, moped, traktor eller motorredskap.

Källa: Transportstyrelsen, Trafikverket med flera.

MEST LÄST