Yrkestrafiken bör ta ett större ansvar för trafiksäkerheten, skriver bland andra generaldirektören för Transportstyrelsen, på DN Debatt. Arkivbild
Yrkestrafiken bör ta ett större ansvar för trafiksäkerheten, skriver bland andra generaldirektören för Transportstyrelsen, på DN Debatt. Arkivbild

Myndigheter vill att yrkestrafiken tar ansvar

ANNONS
|

Mätningar visar att 70 procent av de tunga lastbilarna kör för fort. Samtidigt sker en ökning av antalet olyckor där tunga lastbilar är inblandade. Därför bör yrkestrafiken ta ett större ansvar för att trafikreglerna efterlevs, skriver Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för Transportstyrelsen, och Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket, på DN Debatt.

"Företag som köper transporter och arbetsgivare med anställda som har trafiken som arbetsplats kan se till att Sverige får en säkrare trafikmiljö".

Som exempel nämner artikelförfattarna att företag som köper godstransporter kan ställa upphandlingskrav på att regelverket följs. Det finns också teknik inbyggd i fordon som gör det enkelt att följa upp hur hastighetsreglerna efterlevs.

ANNONS

Under 2018 omkom 325 personer i trafiken, en ökning med 72 människoliv jämfört med året innan, visar preliminära siffror.

Rättad: I en tidigare version uppgavs fel myndighet som Lena Erixon är generaldirektör för.

TT

ANNONS