Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

171109-krockdocka-560392_se.ttela_1.jpg
Nya krockdockan som är byggd som en äldre kvinna.

Nu blir krockdockan pensionär

Från början var alla dockor i bilindustrins krocktester utformade som medelålders män. Sedan tillkom kvinnor och barn. Nu testas en krockdocka som byggts för att likna äldre kvinnor – lite stela, sköra och inte så långa.

Hur din kropp ser ut och fungerar har stor betydelse för vilket skydd du får av bilbälte och krockkudde i en personbil. Längd och vikt gör självklart skillnad, men även andra saker.

- Äldre har skörare benstomme och är stelare, säger Cecilia Sunnevång, forskningschef på Autoliv.

Kroppsform och sittställning kan också förändras, och har betydelse för hur man skadas vid en kollision.

I EU-projektet Seniors, där Autoliv är med, prövas en ny krockdocka som byggts av Humanetics Innovative Solutions. Den föreställer en 70-årig kvinna på 161 centimeter och 73 kilo.

Äldre män anses kunna representeras av en modifierad medelålders-docka.

- Äldre kvinnor är utsatta i olycksstatistiken. Vi blir också allt äldre, och äldre är i dag mer rörliga än förr, säger Cecilia Sunnevång.

Enligt henne finns redan goda kunskaper om hur säkerhetssystem kan anpassas, bland annat med bilbälten som rättar sig efter kroppens form.

- Men för ett genomslag krävs att vi kan göra tester som det finns enighet om, säger Sunnevång.

MEST LÄST