Västlänken-arbetare möter glåpord och sabotage

Byggandet av Västlänken har länge varit en infekterad fråga i Göteborg. Något som nu går ut över de som arbetar med projektet.

ANNONS
|

Totalt har polisen i Göteborg fått in ett 20-tal anmälningar kopplade till bygget av järnvägstunneln Västlänken, rapporterar GT.

När Shahbaz Khan (S), biträdande kommunalråd och Göteborgs representant i styrgruppen för Västsvenska paketet, besökte arbetarna på Södra Hamngatan målades en dyster verklighet upp.

- Man berättade om spottloskor och glåpord, om nattliga telefonsamtal och annat, berättar han för tidningen.

Skurit av selar

Det finns även uppgifter om säkerhetsutrustning som har saboterats. Något som Bo Larsson på Trafikverket, som ansvarar för byggandet av Västlänken, kan bekräfta.

ANNONS

- Ja, det har skurits i selar som används när man arbetar på höga höjder på en av arbetsplatserna. Det är polisanmält. Det har också gjort att vi skärpt rutinerna och låser in all utrustning när den inte används.

3000 involverade

Inom ett halvår beräknar Bo Larsson att man är i full produktion med byggandet av Västlänken. Då kommer ungefär 3000 personer att arbeta med projektet.

Kritikerna är dock fortsatt många. Motståndarna till Västlänken hävdar bland annat att projektet är alldeles för dyrt och inte kommer göra någon större nytta. Splittringen har lett till att det nya partiet Demokraterna, med huvudfrågan att stoppa Västlänken, blev näst störst i kommunvalet i Göteborg med 17,2 procent av rösterna.

TT

Fakta: Västlänken

Västlänken är en åtta kilometer lång slinga för pendeltåg, huvudsakligen i tunnel under Göteborgs centrum. Underjordiska stationer byggs vid Göteborgs centralstation, Haga och Korsvägen.

Göteborgs central är sedan 1800-talet en så kallad säckstation, där alla spår slutar inne på stationen i stället för att vara genomgående. Det innebär att ankommande tåg måste köra ut igen samma väg, vilket påverkar stationens kapacitet. Västlänken är ett sätt att avlasta Göteborgs central.

Projektet ingår i en stor satsning på infrastruktur, kallad Västsvenska paketet, som fick brett politiskt stöd när avgörande beslut togs för snart tio år sedan.

Bygget av Västlänken påbörjades i slutet av mars. Tunneln ska börja trafikeras 2026, enligt planerna.

Kostnaden beräknas till 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.

Källor: Trafikverket, Göteborgs kommun.

ANNONS