Eric Bowallius, vd för Canon Business Center, blev utsedd till Årets Företagare och Wilma Holmqvist, som är youtuber, fick motta utmärkelsen årets kreativitetsstipendiat och blev 30 000 kronor rikare vid torsdagskvällens Kick Out för Trollhättan 100 år.
Eric Bowallius, vd för Canon Business Center, blev utsedd till Årets Företagare och Wilma Holmqvist, som är youtuber, fick motta utmärkelsen årets kreativitetsstipendiat och blev 30 000 kronor rikare vid torsdagskvällens Kick Out för Trollhättan 100 år.

De blev årets företagare och kreativitetsstipendiat

Eric Bowallius, vd på Canon Business Center och youtubern Wilma Holmqvist jobbar med olika förutsättningar och fokus. Men några saker har 2016 års företagare och kreativitetsstipendiat gemensamt. De är målmedvetna, lyckosamma och gillar lagarbete.

ANNONS
|

På torsdagskvällen, fick de båda ta emot sina utmärkelser, och de var väldigt glada:

– Det är väldigt hedrande och en bekräftelse på att man är lite duktig, säger Wilma.

– Väldigt oväntat skulle jag vilja säga, jag har inte ens tänkt tanken. Men det är jätteroligt, säger Eric.

Canon Business Center i Trollhättan, som har en omsättning på 46 miljoner kronor, 15 anställda och verkar i Trestadsområdet och Bohuslän jobbar bland annat med dokumentation i kontorsmiljö och att serva företagets produkter, som till exempel skrivare.

– Vi försöker hjälpa företag att bli bättre. Jag vill framhålla att det är ett lagbygge, det handlar inte om en person utan en cred till alla som jobbar i företaget, säger Eric Bowallius, som även är ett känt ansikte inom hockeyvärlden, som sportchef för Trollhättans HC.

ANNONS

Den delen fanns även med i motiveringen, när organisationen Företagarna utsåg sin vinnare:

"Efter långa arbetsdagar med kontorsmaskiner och dylikt finns det även tid för föreningsliv".

Där framhålls också hans och företagets förmåga att vara lönsamma och skapa stabilitet i lokalsamhället, men samtidigt också vara öppna för nya lösningar och utmaningar.

Den andra pristagaren, årets kreativitetsstipendiat, får sin utmärkelse av Trollhättans Stad, Swedbank och Innovatum. Hon har byggt upp ett varumärke, där den främsta kanalen är sociala medier, framför allt Youtube. Med 360 000 följare på Instagram och närmare 250 000 prenumeranter på Youtube-kanalen WilmasBeauty är hon en av Trollhättans mest kända personer.

18-åriga Wilma Holmqvist har prövat sig fram ända sedan 2010. Det började med en blogg, med inriktning på skönhet och smink.

– Men eftersom jag älskar att prata insåg jag att Youtube passade mig bättre. I början var det mest om skönhet, men efter hand har jag ändrat lite inriktning. Nu handlat det mer om livsstil och hur jag lever, min vardag, säger Wilma.

Tillsammans med sin bror Emil har hon också gjort filmer och startat företag. Bara för någon vecka sedan lanserade hon sitt senaste projekt, en egen kläd- och sminkkollektion Hickap, på nätet. Efter bara några timmar, när 40 000 varit inne på hemsidan, kraschade servern.

ANNONS

Nu går flyttlasset till Stockholm efter jul, där hon ska avsluta sin gymnasieutbildning som stylist. Samtidigt framhåller hon också vikten av de som följer henne.

– Jag är ju deras vän och när jag träffar dem får man verkligen uppskattning, det är det bästa egentligen, säger Wilma Holmqvist.

ANNONS