Strateger. Morgan Ahlberg och Karin Stenlund vid kommunalförbundet Fyrbodal driver projektet att göra kommunernas transporter fossilfria till 2030.
Strateger. Morgan Ahlberg och Karin Stenlund vid kommunalförbundet Fyrbodal driver projektet att göra kommunernas transporter fossilfria till 2030.

Driver projekt för fossilfria transporter

Kommunerna i Fyrbodal har tillsammans med två regioner i Norge lovat att ha helt fossilfria transporter 2030. Nu uppmärksammas projektet som unikt i en bok från Gröna Bilister.

ANNONS
|
För två år sedan överlämnades en budkavle, ett löfte mellan de 14 kommuner som ingår i kommunalförbundet Fyrbodal och kommunerna i regionerna Østfold och Follo i Norge. De lovade att år 2030 ska kommunernas alla transporter vara fossilfria, alltså genomföras på ett sätt som inte ökar klimatförändringarna.
I mars gick projektet in i en ny fas men fokus på näringslivet, och för bara några veckor sedan släpptes boken "Hållbar mobilitet från Umeå till Malmö", skriven av journalisten Fredrik Holm, där projektet uppmärksammas. Bakom utgivningen av boken ligger den ideella föreningen Gröna Bilister. De har granskat och stöttat kommuner i hela landet med att ställa om och skapa förutsättningar för att människor ska kunna flytta sig utan att förstöra klimatet. Projektet i Fyrbodal är de själva högst engagerade i och tycker att det är unikt med ett samarbete med så många inblandade och så ambitiösa mål.
– Det är slutsnackat om klimatet nu. Man måste gå från ord till handling och det är man medveten om i det här projektet, säger Martin Prieto Beaulieu från Gröna Bilister.
Morgan Ahlberg driver projektet för Fyrbodals räkning. Han berättar att det är väldigt olika hur långt kommunerna har kommit i att uppnå målet och betonar att alla har väldigt olika förutsättningar.
– Trollhättans kommun har kommit långt vad det gäller val av fordon. De har både elbilar och biogasbilar. Lilla Orust har också precis köpt in elbilar till kommunens verksamheter.
Även kommunala bolag omfattas av målet och ska ställa om till fossilfritt. Morgan Ahlberg menar att omställningen inte heller behöver vara en kostnad. På sikt vinner kanske inte bara klimatet utan omställningen kan också bli en ekonomisk vinst. Vad som däremot ofta varit ett problem med att skaffa bilar med alternativa bränslen är platser att fylla på eller ladda upp dem.
– Vi ska jobba hårt för att påverka näringslivet så att de investerar i laddstolpar och bränslestationer. Med tanke på att kommunerna ställer om till fossilfritt kan vi ju lova dem att de kommer få kunder.
Samarbetet med de norska kommunerna är enligt Martin Prieto Beaulieu värdefullt för att utbyta erfarenheter.
– I omställningen till fossilfritt måste man jobba på alla fronter. Vi kan inte göra misstaget att bli beroende av en sak, som vi gjorde med oljan. I Norge är de till exempel mycket bättre på elbilar än vad vi är i Sverige.
ANNONS