I början av april kommer sista numret av Trollhättan 7 Dagar. I takt med att digitaliseringen har påverkat lönsamheten har det under en längre tid blivit svårare och svårare att få ihop affären för papperstidningar. För en tryckt gratistidning är annonsintäkterna den enda intäktskällan, som måste kunna täcka ökande papperspriser, tryck och distribution, liksom alla kostnader för att ta fram tidningens innehåll.
Att besluta om att inte längre ge ut en tidning är aldrig ett lätt beslut för en publicist, men när omvärlden ändras är det vår uppgift att tänka om. Vi har därför sedan några månader tillbaka utvärderat samtliga gratistidningar i koncernen och utifrån den tuffa ekonomiska situationen bestämt oss för att avsluta utgivningen av Trollhättan 7 Dagar och Uddevalla 7 Dagar.
Systertidningen Vänersborgaren, som också är gratis, delas ut varje onsdag i hela Vänersborg och har mig som ansvarig utgivare kommer däremot finnas kvar. Orsakerna är flera. Tidningen har en annan historia, en starkare marknadsposition samt en stabilare ekonomisk situation.
Trollhättan 7 Dagar ingår i TTELA-gruppen, som har en tydlig affärsidé att bevaka, rapportera och granska lokalt i kommunerna: Trollhättan, Vänersborg, Lilla Edet och Mellerud.
Det som inträffar i Trollhättan och de frågor som engagerar trollhätteborna mest blir nu helt en uppgift för TTELA:s redaktion att bevaka. Det bästa av innehållet som funnits i Trollhättan 7 Dagar och som engagerar flest läsare kommer också successivt att flytta in i TTELA:s olika kanaler.
Min förhoppning är att både läsare och annonsörer, som under åtta år har uppskattat Trollhättan 7 Dagar, ska hitta in till TTELA – antingen till papperstidningen, e-tidningen eller till nyhetssajten, som kan läsas både i mobilen, datorn eller läsplattan.
I fjol ökade TTELA:s upplaga både digitalt och i print. Med 200 fler pappersprenumeranter gick vi mot strömmen jämfört med de flesta andra svenska tidningar.