Robert och Jenny valde att satsa på smycken

Robert Carlsson lämnade bankens trygga värld för att satsa allt på att sälja smycken. Försäljningen går framåt med rasande fart, och nu vill Trollhättesonen och hans flickvän sälja guld i både Sverige och England. – Vi lever och andas det här, säger han.

ANNONS
|

Det hela började för fyra år sedan, när Robert Carlsson jobbade som bankrådgivare. Han har alltid velat driva eget, och det var vid bankmöten med företagskunder som kom han allt närmare sin dröm.

– Jag kände att jag ville vara på andra skrivbordet, och vara entreprenören, förklarar han.

Och så blev det. 2013 föreslog han för sin flickvän Jenny Westman att starta ett smyckeföretag. Hon var till en början lite tveksam, men efter övertalning var det hon som stod för form och design. Märket döpte de till Coal.

– Det var lite nervöst att lämna den trygga världen. Men det var bara att ge sig ut i vilda världen och börja sälja. Jag tänkte att ”hur kommer det här att gå?”, men samtidigt var jag övertygad om att det skulle gå bra. Vi gick all in, säger han.

ANNONS

Formspråk saknades

Försäljningen har gått från noll till hundra på fyra år. Nu finns de i runt 130 butiker runtom i landet, och några i Finland.

– Det är fullt ös på alla håll. Det är jättekul! säger han med ett skratt.

Robert Carlsson förklarar att smyckenas formspråk kom fram när de tyckte att något saknades på marknaden. Han säger att smyckena är stilrena, men med lite edge. Inspiration hämtar de från alla möjliga olika föremål och former. Han förklarar att det är lättare att inspireras nu när de bor precis vid havet på Tjörn. Helt plötsligt kan flickvännen Jenny Westman slänga upp anteckningsblocket för att teckna en idé hon fått för stunden när det är ute på promenad.

– Det är speciellt häftigt med höststormar, när det blåser och blixtrar. Men inspirationen kan vara allt från ett berg till en stol, berättar han.

Blev tillfrågade

För ett tag sedan blev de uppringda av den stora mässan Birmingham Fair i England och blev tillfrågade om de ville ställa ut sina smycken. Och dit bär det av till hösten.

Robert Carlsson tror att deras envishet har gjort att det har gått bra för dem.

– Det känns som om vi jobbar dygnet runt. Men det är jätteroligt, vi gör det här för vår skull, förklarar han.

ANNONS

Härnäst satsar de på att bli ett igenkänt märke inom sin genre i Sverige och England.

– Vi behöver nödvändigtvis inte bli störst men vi kan alltid sträva mot att bli så bäst vi bara kan bli, säger Robert Carlsson.

FAKTA Coal

  • Grundades 2013.
  • Finns i 130 butiker i Sverige, och några i Finland.
  • Jenny Westman står för design och form, Robert Carlsson jobbar med sälj.
  • Ställer ut på Birmingham Fair i England nu till hösten.
  • Satsar på att bli igenkänt märke i Sverige och England.
  • ANNONS