Trång perrong blir trängre. Under 2014 pendlade i snitt 1 700 personer mellan Trollhättan och Göteborg varje dag. Nästa år väntas ännu fler trollhättebor börja dagen med att hoppa på något av morgontågen söderut.
Trång perrong blir trängre. Under 2014 pendlade i snitt 1 700 personer mellan Trollhättan och Göteborg varje dag. Nästa år väntas ännu fler trollhättebor börja dagen med att hoppa på något av morgontågen söderut.

1 000-tals pendlare blir allt fler

Pendlar du till Göteborg och är trött på överfulla tåg? Då kan du redan nu börja förbereda dig på att det nog kommer att bli värre framöver. Enligt en ny analys väntas antalet arbetspendlare söderut öka än mer nästa år.

ANNONS
|

Trollhättan och Göteborg är på väg att sammanfogas – i alla fall när det gäller de båda städernas arbetsmarknader.

Enligt nya beräkningar från Business Region Göteborg, som ansvarar för näringslivsutveckling i och runt staden, kommer Trollhättan statistiskt räknas som en integrerad del av Göteborgs arbetsmarknad redan 2016 om utvecklingen fortsätter i samma takt som nu.

"Ingen överraskning"

Helt naturligt, anser kommunalråd Paul Åkerlund (s):

– Ja, det har vi kalkylerat med så det kommer inte som någon överraskning. Vi har försökt uppmuntra till det genom att bygga ut resecentrum, så det är snarare en bekräftelse på att det har varit en klok och bra satsning att bygga ut infrastrukturen, säger han och nämner precis som Business Region Göteborg den förändrade arbetsmarknaden som en av de bakomliggande förklaringarna:

ANNONS

– Historiskt har vi haft stora industrier. Nu är det delvis ändrat. Så det här är jättepositivt.

– Det är många som tycker att det är okej att pendla 30-35 minuter till jobbet. Men att bo i Göteborg skulle innebära helt andra priser och tempo. I undersökningar har vi sett att många Trollhättebor är ganska nöjda – de vill gärna bo kvar.

Ökar under 2015

Under 2014 har dagligen närmare 1 700 personer pendlat från Trollhättan ner till Göteborg. Och om trenden håller i sig kommer den siffran öka till omkring 2 000 under 2015.

Men det finns fler förklaringar än jobb bakom, menar Paul Åkerlund:

– Det är klart att arbetsmarknaden i Göteborg är mycket större – därför är det angeläget med bra kommunikationer mellan – men det handlar inte bara om det. Det är ganska många som också tar tåget ner för att gå på kultur eller sport, säger han.

Men än så länge är Vänersborg den vanligaste orten som Trollhätteborna jobbpendlar till – dock väntas Göteborg gå om i popularitet under 2016.

Inte orolig

Trollhättan är emellertid inte den enda kommunen som är på väg att inlemmas i Göteborgregionens arbetsmarknad som idag består av 18 kommuner och 1,1 miljoner invånare – däribland Lilla Edet, Kungälv och Ale.

ANNONS

2030 väntas ytterligare 15 kommuner och 600 000 invånare statistiskt räknas in i den gemensamma arbetsmarknadsregionen.

Men att bli en perifer del i en större arbetsmarknad är ingenting som oroar Paul Åkerlund:

– Vi kommer fortfarande vara draglok inom ramen för Fyrbodal. Vi har trots allt 9 000 inpendlare varje dag. Det får vi inte glömma.

Mellan Trollhättan och Göteborg gjordes cirka 455 000 resor under 2014, jämfört med 393 000 året innan.

Till Göteborg:

• Från Trollhättan: 1 698 personer

• Från Vänersborg: 708 personer

• Från Lilla Edet: 1 246 personer

• Från Mellerud: 97 personer

• Total pendling till Göteborg: 109 807 personer

Från Göteborg:

• Till Trollhättan: 637 personer

• Till Vänersborg: 283 personer

• Till Lilla Edet: 174 personer

• Till Mellerud: 16 personer

• Total pendling från Göteborg: 49 264 personer

(Statistiken gäller 2013)

Källa: SCB, Västtrafik.

ANNONS