En digital idé värd att prövas

En idé som kan revolutionera it-världen. Eller förenkla vardagen. Bara du kan sälja in den för en jurypanel på kort tid. Det var förutsättningen för några förväntansfulla innovatörer som hade samlats på Innovatum.

ANNONS
|

– Helt otroligt, det känns som att vi gör rätt. Jag lovade att jag skulle hoppa i kanalen om vi vann. Men jag ångrar mig nog, det är för kallt och strömt, säger Andy Iman Bayatpour, en av männen bakom Watcheye, som kammade hem förstapriset vid tävlingen ”Pitcha din idé”.

36 bidrag var uttagna till Almi Västs digitala innovations-tävling i samarbete med Innovatum. Under några timmar grillades de olika grupperna och skaparna bakom idéerna, ungefär som i tv-programmet Draknästet.

På fem minuter skulle de presentera sin idé och sedan svara på frågor från jurypanelen. De 12 bästa fick ytterligare en chans att ”pitcha”. Av åtta bidrag valdes sedan tre ut som fick var sitt pris.

ANNONS

– Första gången var det mer nervöst, man visste ju inte riktigt hur mycket man skulle hinna på fem minuter, säger Mikael Ekman, kollegan i Watcheye Systems AB.

– Men det viktiga är att man får respons och en bekräftelse att andra tror på det.

Vinnarnas bidrag är i stort sett i hamn, men på grund av att man ännu inte har patent, kunde de inte avslöja fullt ut vad deras digitala innovation går ut på. Men enligt jurymotiveringen ska appen de tagit fram ”underlätta administrationen för bilverkstäder samt skapa mer jobb”.

– Vi tittade mycket på teamet, genomförbarhet, om det har marknadspotential, unikitet, men också sådant som miljö- och hållbarhetsaspekter, säger Sonja Andrén, en av jurymedlemmarna och till vardags affärscoach på Innovatum.

Förutom äran och pengarna blir det en möjlighet att ta sitt koncept vidare, när man möter den riktiga marknaden och försöker övertyga finansiärer om projektets potential.

Men många av de tävlande tyckte också det var en bra mötesplats för att diskutera och utbyta erfarenheter. För vinnarna väntar dock fortsatt bråda dagar. Inom en vecka hoppas man allt ska vara klart.

– Det här känns underbart och vi vet att det kommer alla till nytta som har bil. Vi har också en bättre miljö att vänta, säger Mikael och Andy lite finurligt.

ANNONS

• Förstapriset på 15 000 kronor gick till Mikael Ekman och Andy Iman Bayatpour från Mölnlycke, med sin idé Watcheye.

• Tvåa kom Fredrik Edeland från Göteborg, som får 8 000 kronor för sin digitala innovation Sendify.

• Tredjepriset på 5 000 kronor kneps av Marlene Sjöberg, även hon från Göteborg, med sin idé RaceOne.

Ettan och tvåan fick också var sitt specialpris, ett sex månaders kostnadsfritt ömsesidigt samarbete med Innovatum (förinkubator) för att testa och utveckla sin idé.

ANNONS