Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    1/8

    Fartyg har gått på grund

    NY VERSION. Knappt två veckor efter fartyget Sternös grundstötning vid Ströms sluss var det dags igen. I torsdags morse gick ännu ett fraktfartyg på grund i Göta älv.

    Vid halv åtta på torsdagsmorgonen larmades räddningstjänsten med anledning av en båtolycka. Ett fartyg hade gått på grund i älven mellan Lilla Edet och Trollhättan, i höjd med Intagan.

    – Fartyget har gått på grund och står mot landsidan. Det står med tio graders slagsida, sa Anders Gillek, ställföreträdande räddningschef vid Närf, Norra Älvsborgs räddningsförbund.

    Ingen av de åtta personerna i besättningen ska ha kommit till skada i samband med olyckan. Till en början verkade det som att fartyget klarat sig från att börja ta in vatten. Men senare visade det sig att skrovet skadats och att en mindre mängd vatten läckt in i ett utrymme i fören.

    – Det är inte mer än att fartygets egna pumpar klarar att hålla borta det. Det är ingen risk att fartyget ska sjunka, sa Anders Gillek.

    Under eftermiddagen och kvällen undersökte dykare hur omfattande de eventuella skadorna i skrovet var. Först därefter kan det beslutas hur man ska gå vidare med bärgningsarbetet. Sjöfartsverket och Kustbevakningen har hjälpt till med att säkra fartyget så att det inte riskerar att flytta sig med strömmen.

    Kenth Engström bor på Stenarsröd på västra sidan av älven, precis intill den plats där olyckan skett. Han berättade att det inte finns någon allmän väg ner till älven och räddningstjänsten har fått ta sig fram över hans marker.

    – Det är bara 300 meter ifrån. Fartyget ser ut att ha kört upp ordentligt, säger han.

    Fartyget Skagern är holländskt, drygt 80 meter långt och lastat med trävaror. Det hade lämnat ­Vänern med sikte mot staden Hull på Englands östkust som slutdestination. Varför det gick på grund är i nu­läget oklart. Enligt Daniel Lindblad, pressansvarig på Sjöfartsverket, har olyckan troligtvis orsakats av något tekniskt problem.

    Sjöfartsverket har inte stoppat den övriga trafiken i farleden och det havererade fartyget ska inte ­påverka läget. Däremot är ytterligare ett kanalstopp inplanerat sedan tidigare med start idag, fredag morgon.

    – Planen är att fem båtar ska passera på sträckan innan fredag morgon klockan åtta, säger Daniel Lindblad.

    Fartyget Skagern har grundstött i Göta älv sydväst om slussarna i Trollhättan. I nuläget ser trafiken ut att kunna passera haveristen när denne har säkrats genom att dra en tross från aktern till land.

    Statens haverikommission är underrättad. Polisen har varit ombord på fartyget och genomfört nykterhetstester, vilket är rutin vid liknande händelser. Någon brottsmisstanke finns dock inte.

    Strax före 20-tiden hade dykare från kustbevakningen gjort en första undersökning av skrovet. Vid 20.30-tiden redogjordes för fynden under ett möte med räddningstjänsten.

    – Det finns skador på skrovet, men inte några tydliga hål. Något bärgningsförsök sker inte i natt (läs natten till fredag), men dykare fortsätter att undersöka fartyget, säger Johan Ytterberg, inre befäl hos räddningstjänsten vid 23-tiden.

    Som tidigare under dagen fortsätter det dock att sippra in vatten i fören. Fartyget hade dock tursamt nog inte läckt ut något vid 23-tiden, men för säkerhets skull har länsor lagts ut. Man diskuterade även om fartygets drivmedel, 45 kubikmeter så kallad bunkerolja, ska pumpas över till ett annat fartyg eller båt.

    – Vi förbereder en beredskap för hur en eventuell läcka ska tas om hand. Men vi vet inte än om oljan ska pumpas ut innan fartyget dras loss, eller om fartyget bärgas med oljan kvar och att vi istället lägger ut länsor uppströms, säger Johan Ytterberg.

    Nyligen gick ett annat lastfartyg på grund vid slussen i Lilla Edet. Ingen person kom till skada den gången heller, men olyckan föranledde en enorm räddningsinsats. Se de dramtiska bilderna från grundstötningen via länken Fartyg på grund vid sluss.