Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
cykelisgrus2
Nästa vinter ska fler cykelvägar i Trollhättan halkbekämpas med sopsaltning i stället för isgrus.

Fler cykelvägar ska sopsaltas

Försöket med sopsaltning har gillats av cyklisterna – och rullskidåkarna. Till vintern ska fler cykelvägar i Trollhättan röjas utan grus.

På stadsbyggnadsförvaltningen är man ”väldigt nöjda” med vinterns test av sopsaltning, en metod där man sopar undan snön och sedan sprider ut en mild saltlösning i stället för att ploga och strö ut isgrus.

Gång- och cykelvägen Edsborgsstigen – mellan Bike och Stallbacka – har varit testbana.

– Nu var det en gynnsam vinter, vi har bara behövt använda isgrus vid ett tillfälle på Edsborgsstigen, säger gatu- och parkchef Elisabeth Linderoth, som berättar att en hel del rullskidåkare valt sträckan för sin träning i vinter.

Metoden har sina begränsningar; sopsaltning fungerar inte när temperaturen kryper under sju minusgrader och vid kraftiga snöfall måste plogen cykelvägen innan den sopsaltas.

Den är också dyrare än traditionell halkbekämpning eftersom den kräver tätare insatser.

– Testet kostade 100 000 kronor, den vanliga metoden hade kostat en tredjedel. Men det ska vägas mot kostnaden för cykelolyckor och punkterade däck på grund av isgrus. Och att fler väljer att cykla när det inte ligger grus. Som cykelinsats är sopsaltning en väldigt bra metod, säger Elisabeth Linderoth.

Nu har politikerna gett stadsbyggnadsförvaltningen i uppdrag att sopsalta fler cykelvägar kommande vinter.

– Då får vi ett större underlag över hur det fungerar och upplevs av cyklisterna, säger Peter Andersson (S), ordförande i byggnads- och trafiknämnden.

MEST LÄST