I animationstagen. Joel Stenholm och Erik Kylén på kontoret på Innovatum. Bild: Joachim Nywall
I animationstagen. Joel Stenholm och Erik Kylén på kontoret på Innovatum. Bild: Joachim Nywall

Gör film om kirurgiska ingrepp

Zygomatic animation studios AB skapar animerade informationsfilmer som visar patienten vad som ska hända under sjukhusbesöket. I nuläget har de gjort 25 filmer. – Inget annat företag i Sverige har samma inriktning mot patienter, säger Erik Kylén, vd.

ANNONS
|

Medfilm heter egentligen Medicinska filmdatabasen, och bakom den står Zygomatic animation studios. När TTELA träffar Erik Kylén och Joel Stenholm befinner de sig på kontoret på Innovatum. På en stor tavla har de skrivit upp titlarna på kommande animerade filmer, och hur långt de kommit i processen.

– Det tar 2–3 månader att göra en film, från research till färdig produkt, säger Joel Stenholm, produktionsansvarig.

– Vi hade en föreläsare här på Inkubator för ett par månader sedan. Hans ämne var struktur, och han var mycket imponerad av oss, säger Erik och skrattar lite.

Han tillägger:

– Vi började med tavlan när vi fick fler och fler uppdrag, struktur är ett måste då.

ANNONS

Zygomatic animation studios AB består förutom av Erik och Joel av Ben Mowbray, Alex Cederlund, Kristian Vlajkovic samt praktikanterna Simon Begby och Percy Werner.

Grundarna har en bakgrund från Högskolan Västs program för animation och visualisering i 3D. De tog examen 2012 och strax därefter dök det första uppdraget upp.

– Då beställde företaget Global Health Partner några patientfilmer av oss. Sedan har det rullat på, säger Erik.

Vi tittar på en av filmerna, som handlar om en galloperation. Upplägget är väldigt pedagogiskt, och uppdelat i fem olika avsnitt som heter: ”Anatomi”, ”Uppkomst”, ”Före operationen”, ”Under operationen” samt ”Efter operationen”.

Medfilm har i nuläget 25 filmer i sin bank, samtliga utvecklade tillsammans med specialistläkare.

– En sådan här operation hade varit väldigt svår att visa på annat sätt än genom 3D-animation, säger Erik.

Företaget har just nu åtta kunder runt om i Sverige och Danmark, samtliga privata kliniker. De försöker för närvarande sälja filmerna till den offentliga vården, något som dock för med sig mycket byråkrati.

– Det innebär upphandlingsförfarande och beslut ända upp på regionnivå, det är långa beslutsprocesser, säger Erik.

Kontakter har emellertid skapats med norska och engelska kunder, och killarna ser en stor utvecklingspotential hos företaget.

– Vår produkt säljer sig själv, läkarna gillar filmernas innehåll, säger Joel.

ANNONS

Och positiva betyg har inte låtit vänta på sig.

– All positiv feedback, det är verkligen jätteroligt. Det är många som ringt och sagt att filmerna varit jättebra och hjälpt dem att slappna av inför operationen. Vi har hjälpt folk att känna sig trygga helt enkelt, säger Joel.

ANNONS