I nationella jämförelser har Trollhättans stad kunnat se att kommunen inte tillhör de bättre när det kommer till hur många ansikten hemtjänsttagarna möter.
På enhetsnivå har det varit svårt att ha koll på kontinuiteten. Men förra året köpte omsorgsförvaltningen in ett nytt planeringssystem, Companion. Hemtjänst Egna hem/Tingvalla var en av de första enheterna som fick systemet och som inrättade en planerartjänst. Elin Lotsbom är "spindeln i nätet" och förklarar hur systemet fungerar.
– Här står både vilka behov hemtjänsttagarna har och vilken kompetens personalen har. Sen matchar jag det. Om jag trycker på undersköterskan Anders här så ser jag att han har delegation för dialys och insulin, men att jag inte kan skicka honom när Svea ska duscha eftersom hon inte vill att en man ska hjälpa henne med det.
Och så försöker hon lägga in samma personal för de hemtjänsttagare som har flera besök under dagen.
– Sen går det inte fullt ut, eftersom personalen jobbar både dag och kväll och vissa brukare behöver hjälp över hela dygnet.
I det nya planeringsverktyget är det lätt att se vem i personalen som är kontaktperson för brukaren, vem som har körkort och olika vårdkunskaper. Tidigare fick den som planerade dagens insatser ha allt detta på lappar, eller i huvudet. Det kunde bli riktigt rörigt.
– Det nya systemet är superbra. Det har blivit bättre ordning och större trygghet för de gamla, säger Elin Lotsbom.
På Hemtjänst Egna hem/Tingvalla finns även en vikariepool med två anställda, vilket minskar behovet av timvikarier. Enheten har också två undersköterskor som dagtid jobbar med brukare med mer omfattande eller ovanliga vårdbehov.
– Det är ett projekt vi har för att öka kompetensen och kontinuiteten. Tidigare har vi stått utan kompetens vissa dagar och har tvingats ta in folk från andra enheter. Då blev det ännu fler ansikten för brukarna, säger enhetschef Visar Rexhepi.
Nu är enheten nere på 14 personal per brukare och månad, vilket är svårt att jämföra eftersom det gamla systemet saknade den statistikfunktionen.
– Men 14 personal per månad är ganska lågt. För många enheter är systemet nytt, men alla har fokus på kontinuiteten nu. Vi tittar på allt från scheman, genomförandeplaner och arbetssätt.
Förbättringsarbetet lönar sig. Hemtjänst Egna hem/Tingvalla har fått del av de två kvalitetsmiljoner som omsorgsnämnden avsatt i år, för enheter som lyckas hålla genomförandeplanerna färska och personalkontinuiteten på en bra nivå. Tolv personal per brukare ger maxersättning, sedan trappas den ner till noll vid 22 personal.
– Extraersättningen använder vi till vikariepoolen, personalutbildning och dubbelbemanning.
Fakta: Så många kommer
Personal i hemtjänsten en brukare möter under en tvåveckorsperiod
Trollhättan 18
Vänersborg 14
Lilla Edet 17
Mellerud ingen uppgift
Rikssnitt 15
Källa: Socialstyrelsens och Sveriges Kommuner och Landstings Öppna jämförelser 2016