Ingen hjälp när kortterminaler strular

När kortterminalerna slutar fungera erbjuder varken banken eller kortleverantörerna någon hjälp. "Inte vårt ansvar", heter det.– Det är förjävligt, säger restaurangägaren Tony Johnsson.

ANNONS
|

Flera gånger de senaste åren har kortterminalerna på Restaurang Grafiten i Trollhättan slutat fungera, och flera gånger har systemet legat nere flera dagar.

– Förra gången kom ingen hjälp på en vecka, berättar restaurangägaren Tony Johnsson.

Restaurangen är inte den enda som drabbats av problem med kortterminalerna, flera företag i olika branscher har enligt restaurangägaren fått minskade intäkter på grund av problemen.

När det blir problem berättar han att det finns ett journummer att ringa, men att supporten inte alltid kan hjälpa till fort.

– Man förlorar ju mycket pengar på att inte kunna ta emot kortbetalningar, och det blir då jag som tar smällen för något som är deras fel, det kan inte vara rätt, säger Tony Johnsson.

ANNONS

Han uppfattar det som att bankerna arbetar hårt för att skapa ett kontantlöst samhälle, men menar att det måste finnas ett betalmedel i reserv om systemet strular. Kontanter.

– Det måste finnas en reserv, understryker han.

Nyligen uppgraderades systemet i kortterminalerna, en uppgradering som innebar att upp till tio transaktioner kunde utföras även om terminalen saknade uppkoppling. En förbättring, men inte optimalt, säger restaurangägaren.

– Man får själv hitta på alternativa lösningar när det blir problem, som att låta kunderna betala för sig senare, så ska det inte behöva vara, säger Tony Johnsson.

TTELA har sökt kortterminalsföretaget Babs paylink för en kommentar. Enligt Swedbank är det svårt att säga vad banken kan och inte kan hjälpa till med när det blir problem med kortterminaler.

– Det beror helt på vad det är för problem och vad som har hänt, kan man utreda det först kan man sen säga om vi kan eller inte kan göra något, säger presschefen Josefine Uppling.

ANNONS