Optimistisk. På mötet med försvarsministern fick Tonnie Andersson från GKN:s Metallklubb veta att intresset för Gripen-plan är större än någonsin.
Optimistisk. På mötet med försvarsministern fick Tonnie Andersson från GKN:s Metallklubb veta att intresset för Gripen-plan är större än någonsin.

Intresset för Jas kan gynna jobb på GKN

Inget nytt om nya Jas-motorn. Däremot positiva signaler gällande den nuvarande. Efter mötet med försvarsministern är Tonnie Andersson från GKN:s Metallklubb optimistisk över framtida jobbsituationen.

ANNONS
|

Förra veckan åkte han, i egenskap av GKN-klubbens ledamot i IF Metalls försvars- och säkerhetspolitiska industrigrupp, till Stockholm för att träffa försvarsminister Peter Hultqvist (S) och diskutera framtiden gällande produktstöd och underhåll av motorn till nya Jas 39 Gripen E.

Frågan har skapat oro både för jobben i Trollhättan men också för rikets säkerhet, om underhållet till den nya motorn skulle flyttas till USA.

– Där framkom inget nytt. Det som krävs är ett uttalande från regeringen om att den här typen av verksamhet ska ligga inom Sveriges gränser. Men det lät inte som att det kommer att hända, säger Tonnie Andersson.

ANNONS

Men trots avsaknad av positiva besked om den nya motorn kom det uppfriskande signaler gällande föregångaren, vars underhåll GKN ansvarar för. Enligt både försvarsministern och representanter från Saab som närvarade på mötet, ska intresset för det nuvarande planet Jas 39 Gripen C/D vara större än någonsin tidigare.

– Saab får tydligen fler förfrågningar från andra länder än vad de hinner med att hantera, säger Tonnie Andersson.

Har du några konkreta exempel?

– Nej, det är inget jag kan berätta. Många länder behöver bygga upp ett flygvapen eller vill ha nya plan, men har inte råd med de senaste. Det nuvarande Gripen-planet är inte hypermodernt, men bra, användarvänligt och förhållandevis billigt.

På drygt 20 år har tillverkaren Saab slutfört svenska statens beställning på sammanlagt 204 Gripen-plan. Men i dag används knappt hälften av dessa av flygvapnet. Enligt Tonnie Andersson kan de oanvända planen bli aktuella och moderniseras i samband med nya affärer, vilket skulle gynna både verkstadsarbetet och ingenjörsområdet på GKN i Trollhättan.

– Ju fler plan som kommer i drift och flyger, desto bättre för GKN. Det innebär att vi kan förlänga arbetet med underhåll och produktstöd och behålla kompetensen här, säger han.

ANNONS