"Jas-underhållet kan vara på gång"


– Förhoppningen är att en lösning kan presenteras i september. Det sa Paul Åkerlund (S) när han pressades om vad han själv och regeringen gör för att behålla motorunderhållet av Jas 39 Gripen i Sverige.

ANNONS
|

Det var oppositionsrådet Peter Eriksson (M) som ställde frågor om hur Trollhättans stad agerat för att GKN (före detta Volvo Flygmotor) inte ska förlora underhåll och produktstöd av nya Jas-motorn till amerikanska motortillverkaren General Electric. Han konstaterade att näringslivsenhet och stadsdirektör inte alls jobbar med frågan, till skillnad mot när Saab var på väg mot konkurs.

Om GKN inte får uppdraget innebär det inte bara 200 förlorade jobb i Trollhättan, utan att Sverige står utan kompetens att utveckla, bygga och underhålla militärmotorer, påpekade han.

– Att motorerna ska skeppas fram och tillbaka över Atlanten är vansinne både ur försvars- och kompetensperspektiv. Varför agerar inte du och ditt parti i större utsträckning?

ANNONS

Paul Åkerlund hävdade att han i det tysta jobbat intensivt med frågan i fyra år, med otaliga kontakter upp till statsministernivå. Problemet är hur alliansregeringen utformade beställningen och upphandlingen av nya generationens Jas-plan, menade han.

– Man skrev inte in att underhållet ska ligga inom landets gränser, som man gjort för tidigare motorer. Det var S emot.

En upphandling måste respekteras, menar regeringen, som tillsammans med SD i vintras stoppade alliansen från att driva fram ett riksdagsbeslut om svenskt motorunderhåll via försvarsutskottet. Ett sådant beslut skulle riskera ekonomin och tidplanen i projektet, menar försvarsministern, som ändå inte ser något hinder för att Saab ger stora delar av underhåll/produktstöd till GKN Aerospace.

Och en sådan lösning kan vara på gång, enligt Paul Åkerlund.

– GKN finns nu med i diskussionerna med Saab och GE, och Saab ska presentera någon form av förslag i september. Sen kan ingen lova något.

Peter Eriksson är skeptisk.

– Jag stämde nyss av med GKN, och inget har hänt. Det enda GE frågar om är: "När kan vi ta över underhållet?".

LÄS ÄVEN:Gripen E i luften men inget GKN-avtal

ANNONS