KUNSKAP. "Det måste bli ett stopp på lärarflykten. Det handlar om framtiden för våra barn", säger Jenny Andersson, ordförande för Lärareförbundet i Trollhättan. Enligt en färsk rapport finns 136 utbildade lärare i Trollhättan som valt att lämna skolvärlden för att arbeta med något annat yrke.
KUNSKAP. "Det måste bli ett stopp på lärarflykten. Det handlar om framtiden för våra barn", säger Jenny Andersson, ordförande för Lärareförbundet i Trollhättan. Enligt en färsk rapport finns 136 utbildade lärare i Trollhättan som valt att lämna skolvärlden för att arbeta med något annat yrke.

Lärarna flyr skolvärlden: "Alarmerande"

Inom Trollhättan finns 1284 utbildade lärare. 136 av dessa jobbar inte längre som lärare. – Det måste till drastiska förändringar om vi ska locka tillbaka våra lärare – nu!, säger Jenny Andersson, ordförande för Lärarförbundet i Trollhättan.

ANNONS
|

På måndagen släppte Lärarförbundet en rapport som visar att lärarna i landet flyr skolvärlden. Omkring 15 procent, cirka 38 000, av alla lärarutbildade arbetar i dag med något annat utanför skolans värld.

Många byter helt yrkesinriktning och förbundet beskriver utvecklingen som oroväckande.

Enligt en enkätundersökning från 2016, genomförd av Statistiska centralbyrån (SCB), svarade dock 60 procent av lärarna, som lämnat skolvärlden, att de kan tänka sig att komma tillbaka och arbeta som lärare igen.

Enligt svaren krävs dock drastiska förändringar där framför allt tre faktorer spelar in, rimligare arbetsbelastning i förhållande till arbetstid, större möjlighet att styra över arbetssituationen och högre lön.

ANNONS

I Trollhättan finns i dag 1 284 personer som är lärarutbildade, 163 personer, 10,6 procent, av dessa lärare jobbar inte längre i skolan.

Men det finns hopp. Här kan cirka 60 procent, 81 personer av de avhoppade lärarna nämligen tänka sig att återvända till skolans värld – om ovanstående förändringar sker.

– Det finns ändå en stor potential att hämta hem lärarna. Det skulle vara till jättestor nytta särskilt på de skolor där det saknas många lärare, som exempelvis på Sylteskolan i Trollhättan, säger Jenny Andersson.

Hon efterlyser en långsiktig strategisk plan, både från Trollhättans stad och privata aktörer, för att komma tillrätta med lärarflykten.

– Så här illa har det aldrig varit. Vi visste om att det skulle uppstå en lärarbrist här, liksom i övriga landet, och har länge varnat för det. Politikerna har dock inte till fullo, förstått konsekvenserna av problemet. De tänker alldeles för kortsiktigt, de tänker år för år.

Enligt henne gäller det både inom den kommunala och privata grundskolan i staden.

– De har inte förmått att agera och bryta det mönstret. Nu syns det svart på vitt.

Enligt Jenny Andersson krävs det en långsiktig satsning för att förbättra arbetsmiljön/arbetsbelastningen där man anställer annan personal som kan hjälpa till med delar av lärarnas obligatoriska arbetsuppgifter, som rastvakter, trafikvakter, och annat.

ANNONS

– Man kan lyfta bort delar av dessa "extra" uppgifter, som kräver oerhört mycket tid, så att lärarna kan ägna sig åt att praktisera sina huvudsakliga arbetsuppgifter – utan att för den sakens skull minska på antalet lärartjänster. Då kommer lärarna att känna en större tillfredsställelse och arbetsglädje i yrket.

Jenny Andersson lyfter även ett varningens finger för klyftorna gällande behöriga lärare ute på skolorna i Trollhättan.

– Rapporten visar inte exakt från vilka skolor lärarna flyr, bara hur många som flyr, men vi vet ju hur det ser ut på skolorna. Trollhättan är en av Sveriges mest segregerade kommuner.

Enligt henne är 90 procent av lärarna på Paradisskolan, Strömslund och Stavre behöriga. På Trilobiten, Nya skolan, Sjuntorps skola och Kronan ligger motsvarande siffror på under 55 procent.

– Det är ju inte svårt att räkna ut vilka som drabbas hårdast när lärare väljer att fly sina yrken. Vi har ett gemensamt demokratiskt ansvar att ta tag i det här.

ANNONS