Mot Centralamerika. Olle Ljungholm, lots på Sjöfartsverket, hoppas kunna få till en studieresa till Panama för 50-talet anställda.
Mot Centralamerika. Olle Ljungholm, lots på Sjöfartsverket, hoppas kunna få till en studieresa till Panama för 50-talet anställda.

Med blicken mot Panama

Den sekelgamla slussleden i Trollhättan sjunger på sista versen och har högst 15 år kvar. En ny slussled är planerad, men projektet måste först antas i den nationella transportplanen 2018. Nu går flera av Sjöfartsverkets anställda samman och försöka väcka opinionen, bland annat för att samla in pengar till en studieresa i Panama.

ANNONS
|

I hundratals år har Trollhättan varit en slusstad. Vattenvägen genom staden sätter än i dag sin prägel och är en identitetsstämpel som särskiljer Trollhättan från andra mellanstora svenska städer. Men framtiden för slussarna är oviss. 1916 års slussled blir uttjänt år 2030 och att reparera bedöms som dyrt och orealistiskt. Valet står då mellan att anlägga en ny slussled, som redan planerats, eller stänga trafiken genom slussarna.

– Jag är osäker på hur många i Trollhättan som är medvetna om detta, säger Olle Ljungholm, lots på Sjöfartsverket, som har Göta älv som arbetsområde.

Tillsammans med sina kollegor försöker Olle uppmärksamma de kommande omvälvningarna.

ANNONS

Förhoppningen är att öka opinionen för en ny slussled, ett projekt som måste antas i Trafikverkets transportplan 2018 för att hinna stå klart till 2030.

– Jag tror på ett positivt beslut, men ingenting är säkert förrän beslutet är taget.

Vid sidan om att väcka opinionen för slussprojektet försöker ett 50-tal anställda på Sjöfartsverket få till en resa till Panama i mars 2016. Syftet med resan är att studera lotsarbetet vid Panamakanalen, där en ny bredare slussled öppnar för trafik senare i år.

– Vi vill träffa våra kollegor i Panama och se hur de jobbar där. Det vore intressant att få reda på vilka problem de har haft med den nya slussleden. Även om allting är mycket större där är allting också väldigt likt, all deras verksamhet har vi här också.

För att finansiera resan krävs sponsorer, Olle och hans kollegor hoppas att företag och berörda kommuner ska vara villiga att bistå. Hittills har insamlingen inte tagit fart och i värsta fall får resan skjutas på till mars 2017. Omkring 800 000 kronor måste samlas in de kommande månaderna.

– Vi hoppas på nästa mars, men det börjar bli bråttom. Att åka 2016 hade passat bra, eftersom Trollhättans nuvarande slussar fyller 100 år då. Resan vore värdig ett 100-årsjubileum, säger Olle Ljungholm.

ANNONS

Inom Trollhättans lokalpolitik har Folkpartiets Anders Castberger varit en av dem som mest kraftfullt argumenterat för en ny slussled.

– Trollhättan är en slusstad, en vattenstad. Det ska vara en levande verksamhet, inte bara som ett museum, säger han.

Däremot är han mer osäker på politikens möjlighet att finansiera Panama-resan.

– Det är klart intressant, men det är en väldigt kort tidshorisont med tanke på lokalpolitikens budgetarbete. Jag tror de har bättre chans om de söker EU-medel eller försöker samordna en resa med riksdagens trafikutskott, säger Anders Castberger.

Den nya planerade slussleden i Trollhättan beräknas kostar tre miljarder kronor. Leden skapar då en ny vattenväg mellan Åkers sjö och Göta älv, efter omfattande sprängningar av berg strax söder om de nuvarande nedre slussarna. Det är ännu oklart hur många villaägare som måste få sina bostäder inlösta. De nya slussarna blir 110 meter långa och 17 meter breda, jämfört med dagens längd på 89 meter och bredd på 13 meter. Antalet slussar i Trollhättan ska minska från fyra till två, vilket snabbar upp genomfarten.

ANNONS