Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/4

Modelltågmässan vill se fler yngre tågnördar

För andra året i rad arrangeras Modelltågmässan på Kalaskoket. Fokus i år ligger på att locka unga till tågintresset.
– Det är viktigt, för annars tar det slut, säger arrangören Leif Andersson.

På lördag kommer Kalaskoket på Skogstorpa att fyllas av modelltågsentusiaster och nyfikna.

Ifjol, på premiärmässan, kom cirka 700 besökare och arrangörerna Torvald Brahm och Leif Andersson hoppas i år på minst lika många.

Mässbesökarna kommer kunna köpa nya eller begagnade lok av utställarna och få möjlighet att reparera slitage på sina tåg. Man kommer kunna titta på tåg som körs på en stor modulanläggning; de riktiga tågnördarna har byggt moduler med räls och exteriör med hus och skog, vilka sedan monteras ihop på plats till ett enda stort landskap.

Medelåldern på dagens modelltågsentusiaster ligger runt medelålders och uppåt, uppskattar arrangörerna. I år fokuserar man på att locka den yngre publik till tågvärlden.

– Det är viktigt, för annars tar det slut. Förra mässan upplevde jag att morfar och farfar var här med sina barnbarn. Det är viktigt att få med gruppen däremellan också. Många av barnen är intresserade och det är en härlig syn. Blir de bitna i den åldern blir de som dagens riktiga nördar när de blir äldre, säger Leif Andersson.

Harry Potter-tåg på väg till Hogwarts

En del av satsningen är att föreningen Tåg i väst kommer, som jobbar just med att locka yngre genom att bland annat demonstrera modultåg.

Torvald Brahm ser också en möjlighet att främja ett teknikintresse hos den yngre generationen.

– Det är en hög tekniknivå i det här. De som håller på kör inte bara utan lyfter på karossen på loket, byter motorer och bygger om. Det här blir ett sätt att försöka popularisera modelltågen, för det finns nybörjarsatser och lektåg att köpa – jag såg i Tyskland att det fanns Harry Potter-tåg som skulle till Hogwarts. Det går att komma hit och känna att nu kör jag och köper min första sats.

Men han tillägger att det har blivit en dyr hobby. För de modeller som inte är till för lek för barn kan ett lok kosta 10 000 kronor och uppåt.

På förra årets mässa var könsfördelningen cirka 65 procent män och 35 procent kvinnor, vilket arrangörerna ser som glädjande siffror trots att kvinnorna var i klar minoritet.

– Vi hoppas såklart på fler tjejer i framtiden. Man ser på teknisk linje på gymnasiet att det är fler och fler tjejer som söker – samma sak med ingenjörsyrket. Varför skulle de inte kunna hamna här? säger Torvald Brahm.

"Har jag råd att köpa det här?"

Arrangörerna ser mässan som en kulturgärning som bidrar till att bevara ett kulturarv när man visar upp modeller som man inte kan uppleva annars idag.

– Många av de här modellerna är ifrån en svunnen tid och vi är en tågstad där man tillverkat lok i alla herrans år på Nohab.

Vad är tjusningen med tåg?

– Tåg har alltid fascinerat. De flesta i vår ålder har legat på mattan och kört tåg. Det sociala är jätteviktigt. Man träffar de andra besökarna som kommer på mässan, man får lyfta och känna på loken och diskutera med kompisen; "har jag råd att köpa det här?". Det är speciellt och nördigt mitt uppe i allt.

Leif Andersson tillägger om modulanläggningen:

– Det är lite konstnärligt hur de byggt upp exteriören. Att bara se det som en utställning är fantastiskt.