Nu är brobygget i full gång

Den ska heta Olidebron, vara olivgrön och stå klar den 20 augusti. Vi talar om den nya gång-och cykelbron över Bergkanalen som är unik i Sverige, och kanske i hela världen.

ANNONS
|

– Ja det kan faktiskt vara världens största holländska dubbelklaffbro av sitt slag. Vi hittade den i Kapstaden när vi googlade och fastnade ganska direkt, den kommer att passa jättefint in i den här omgivningen, säger Pernilla Mattsson, projektchef på NCC.

Vi möter henne tillsammans med Drazen Kendes, projektledare på gatu- och parkkontoret i Trollhättan stad, när de tar sig en koll på bygget som drog igång för cirka två veckor sedan.

De är båda eniga om att syftet med bron är ett sätt att knyta ihop staden ytterligare och att bron, av allt att döma, är ett efterlängtat tillskott för såväl ortsbor som turister.

ANNONS

– Det kan tyckas märkligt att det inte skett tidigare. Nohab-området växer och växer, det råder ett jättetryck på folk som jobbar, bor och besöker område. Så nu var det verkligen läge, menar Kendes.

Han påpekar att man för en ständig dialog med de boende i området, som absolut har vissa synpunkter på det hela men enligt Kendes är väldigt positiva till den nya förbindelsen.

Och nu ska det gå undan, för den 20 augusti ska bygget vara i stort sett klart inför Trollhättans födelsedagskalas. Själva invigningen av bron sker 4 september, på den extra festliga Slussdagen.

– Det är ju faktiskt inte bara staden som fyller 100 år, det gör ju även slussarna! Så det är klart att vi ska fira även det ordentligt, säger Drazen Kendes.

Pernilla Mattsson tror att tidsramen ska gå att hålla.

– Den största utmaningen i projektet är att vi har en kort byggtid för en komplicerad mekanisk konstruktion. Men det kommer att gå bra, vi har kommit igång väldigt fint redan.

Hon pekar och berättar att man började med östra sidan av berget, som kommer att spräckas i stället för att sprängas. På västra sidan schaktarr man, pålar från marknivå, och gjuter på betong.

ANNONS

Man förbereder för att pricka in betongarbetet den 11 april och sedan gjuta fundamenten för bron. Själva broklaffarna ska lyftas på plats och monteras i juni.

– Sedan återstår installation och test av alla styrdelar. Det är mycket kameror och annan teknik som ska monteras under juli. För i augusti vill Sjöfartsverket – som styr bron – att den ska vara inkopplad på deras system, säger Pernilla Mattsson.

Hon ser gott nöjd ut när hon återigen konstaterar:

– Vi valde mellan tre modeller, en dubbelklaffbro, en enkelklaffbro och en svängbro. Nu blir det den här holländska modellen. Den blir superbra.

ANNONS