Par kräver ersättning från Ryanair

Ett systemfel hos Ryanair tvingade två resenärer från Trollhättan att betala för namnändringar på flygbiljetterna. Dessutom blev packningen tre dagar försenad till resmålet. Nu klagar paret hos ARN.

ANNONS
|

Mannen och kvinnan från Trollhättan skulle tidigare i sommar flyga från Landvetter i Göteborg till Alicante i Spanien.

När de kom till Landvetter påpekade Ryanairs personal vid incheckningen att ett antal bokstäver i deras efternamn saknades på biljetterna. Paret upplystes också om att det berodde på ett systemfel hos flygbolaget.

För att få kliva ombord på planet krävdes att namnen ändrades. Kostnaden för namnändringen tvingades dock paret stå för själva. Men de kunde kräva ersättning i efterhand.

Nu har resenärerna enligt nyhetsbolaget Sirén vänt sig till ARN, Allmänna Reklamationsnämnden. De vill att Ryanair ersätter dem för namnändringen med 3 360 kronor. Dessutom önskar de ersättning för försenat bagage som kom fram till Alicante först tre dagar senare, resan varade i sju dagar. Det sena bagaget kostade paret drygt 101 euro, eller 1 021 svenska kronor.

ANNONS
ANNONS