Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/11
ANNONS ▼

Puls ska ge matten en skjuts

Två dagar i veckan får Stavreskolans åttondeklassare rivstarta dagen med pulsträning. Målet är att det ska ge en skjuts åt elevernas resultat i matte.

– Är ni färdiga så börjar vi trampa?

Klockan är åtta på morgonen och det är pulsträning på schemat för Stavreskolans åttondeklassare. Pierre Borg, idrottslärare, börjar cykla och framför honom i spinningsalen på STC i Trollhättan, snurrar cykelhjulen när ett femtontal elever trampar i takt till den dunkande musiken.

Alla har varsitt pulsband på sig och på en stor skärm på väggen syns mätare så att varje elev kan se vilken puls de ligger på.

– Första låten, upp i puls direkt. Gula fältet!

Det var i början av årskurs åtta som eleverna fick möjlighet att välja pulsträningen som elevens val två gånger i veckan. Även föräldrar informerades om projektet och de elever som ville delta fick skriva på ett kontrakt för hela skolåret.

– I början kändes det lite jobbigt att behöva gå upp så tidigt på morgonen, men det blev bättre vart efter. Nu känns det som en bra start på dagen, säger eleven Fabian Carlsson.

Projektet, som ursprungligen kommer från en skola i Florida, handlar om att träningen kan bidra till att eleverna presterar bättre teoretiskt på lektionstid.

– Effekterna av träningen, till exempel ökad syresättning i hjärnan, håller i sig inom en viss tid efteråt. Därför följs träningspasset alltid av en mattelektion. På den amerikanska skolan kunde de se att puls-träningen höjde elevernas resultat i matte och språk med upp till 30 procent, säger Pierre Borg.

Passen varieras mellan spinning, cirkelfys eller indoor walking. Om träningen har haft någon effekt på Stavreelevernas mattebetyg är för tidigt att säga, eftersom några mätningar ännu inte har genomförts.

– Vi märker att eleverna är piggare men nästa fas blir att göra en större utvärdering av hur det har gått. På skolan i Florida dröjde det två år innan det blev mätbart. Men redan nu kan vi fokusera på de positiva aspekterna för hälsan, konditionen och det sociala, säger Pierre Borg.

Några av eleverna upplever i alla fall en positiv förändring från när de startade förra året.

– De första veckorna var jag jättetrött men det gick över. Nu fokuserar jag mer på det jag håller på med, och är piggare under hela dagen, säger Ilfeta Ramadanovic.

Agnes Nordén håller med.

– Jag valde det här för att jag vill höja mitt mattebetyg och jag känner mig mer fokuserad nu. Det är en härlig start eftersom jag tycker om att gå upp tidigt.

MEST LÄST