Slussarna slyar igen

I Trollhätte kanals äldre slussar sprakar det av grönska. Små träd har till och med börjat växa längs med slussväggarna. Sjöfartsverket har inte resurser att hinna med slyrensningen och brottas dessutom med slussarnas status som kulturminnen.

ANNONS
|

Den som promenerar längs med 1800 och 1844 års kanalleder möts av frodig grönska på botten och längs med väggarna. Att två så anrika kanaler lämnas igenväxta i en prominent kanalstad som Trollhättan kan tyckas märkligt, men förklaringen är enkel.

– Det ska inte vara så, men vi har inte tillräckliga medel. Vi är inget bidragsverk, vi finansieras av sjöfarten. Vi försöker hålla ner växtligheten, men hinner inte med, säger Stig-Ronny Tapper, chef för Sjöfartsverkets byggnadsavdelning.

Inga extra anslag finns för att åtgärda slyet och Sjöfartsverkets lokala avdelning arbetar längs hela sträckan mellan Vänersborg och Göteborg, vilket gör punktinsatser svåra. Slussarnas kulturminnesstatus är också problematisk. I höstas var Jan Karlsson, handläggare på Riksantikvarieämbetet på besök i Trollhättan för att titta till slussarna. Han var då nöjd med utseendet och tyckte att det mesta var i väldigt bra skick. Han såg ingenting som behövdes åtgärdas, men oroas nu över träden som växer utmed slussväggarna.

ANNONS

– Det är viktigt att titta på det här. Träden i väggarna innehåller ju vatten och kan därmed orsaka frysskador på slussarna, säger Jan Karlsson.

Han förklarar att de gamla slussarna är ett bekymmer för Sjöfartsverket, eftersom skötseln inte är en central del i deras uppdrag och därför ofta nedprioriteras till förmån för uppgifter relaterade till sjöfarten.

– Att träd växer ur väggarna är inte bra i det långa loppet. Det är angeläget att få bort dem, men jag förstår att Sjöfartsverket inte prioriterar saker som inte är deras uppdrag.

Enligt Jan Karlsson finns flera tänkbara lösningar. Slussarna är visserligen statliga byggnadsminnen, men måste inte nödvändigtvis vara statligt ägda. Till exempel skulle kommunen kunna ta över ägandeskapet och skötseln. En annan möjlighet är att Statens fastighetsverk, en förvaltning med bättre anpassade resurser, övertar ansvaret från Sjöfartsverket.

ANNONS