Fredrik Johansson, gatuchef i Trollhättans stad, och Anders Larsson, platschef NCC, ser fram emot byggstarten i nästa vecka.
Fredrik Johansson, gatuchef i Trollhättans stad, och Anders Larsson, platschef NCC, ser fram emot byggstarten i nästa vecka.

Snart börjar brobygget

Nästa vecka startar bygget av en gångbro över spåren vid Trollhättans Resecentrum. Den goda nyheten är att tågtrafiken inte berörs under de åtta månader som arbetet pågår.

ANNONS
|

Trollhättans stad står för 24 av de 32 miljoner som bron kostar, staten för resten. Kommunpolitikerna valde det dyrare luftalternativet i stället för en tunnel, eftersom det ger större trygghet. Bron ska gå mellan Resecentrum och den nya pendelparkeringen norr om spåren, med plats för 250 bilar och cykelparkering. – Det här ökar pendelmöjligheterna markant, säger gatuchef Fredrik Johansson.

Nästa vecka börjar NCC bygga torn på vardera sidan om tågspåren. I augusti är det dags för det tredje torn som gångbron ska vila på. Det byggs på perrong två (tåg mot Göteborg). – Då måste vi stänga av hissarna. Vi jobbar med en lösning för de resenärer som inte kan använda trapporna, säger Fredrik Johansson. Det kan bli så att resenärer med barnvagn, rullstol och så vidare måste resa från en annan station, som Öxnered.

ANNONS

I slutet av december ska bron vara klar, och halva pendelparkeringen. När brobyggarna packat ihop görs resten av parkering färdig. Ett femtontal företag är inblandade i bygget, och huvudentreprenören NCC kommer stadigt att ha en handfull personer på plats. – Vi plankar in tornbyggena så att vi stör resenärerna så lite som möjligt. Gångbryggorna bygger vi på blivande pendelparkeringen, berättar platschef Anders Larsson.

Tågen ska alltså rulla på som vanligt. – Det ställde vi som krav, säger Fredrik Johansson.

ANNONS