Uppdrag: Djurvårdare för en dag

Mata manvargar med frukt, gulla med majsormar och kratta upp bajs efter ett gäng röda pandor – det var några arbetsuppgifter när Sylteskolans grundsärskoleelever häromdagen bytte plugget mot jobb som djurvårdare på Nordens Ark.

ANNONS
|

Ur ett gemensamt intresse för djur föddes särskoleelevernas idé om att omvandla besöket på Nordens Ark till arbete i parken. Och när de beviljades pengar ur Prims stiftelse för handikappade barn kunde drömmen om att få jobba som djurvårdare för en dag bli verklighet – med hjälp av djurparkens personal. Väl på plats var gänget redo att kavla upp ärmarna för en rad skiftande arbetssysslor. – Att se de vilda djuren på så nära håll och få möjlighet att utfodra några av dem var roligt, och lite läskigt, tyckte Erik Dahlberg efter att ha försett parkens två manvargar med apelsinklyftor inne i hägnet. De döda mössen och kycklingarna, som också ingick i varglunchen, fick dock parkens anställda kasta ut. – Det var för äckligt att ta i, trots plasthandskar på händerna ...

ANNONS

Däremot hade eleverna inga problem med att städa, bland annat inne hos de röda pandorna. Djuren följde nyfiket "vikariernas" arbete med att kratta upp spillning och gamla grenar och fylla på vatten- och matskålar. När nya färska bambugrenar placerades i träden och godis i form av päron plockades fram, visade pandorna sin sociala sida i jakten på käk. – Det är okej att mata dem, men klappa eller rör inte djuren, uppmanade zoo-pedagogerna Patrik Swede och Erik Edvardsson. Jenny Lindgren var en av dem som vågade sig fram för att bjuda pandorna på en fruktstund. – De är så söta, om de inte varit vilda hade jag gärna haft en av dem hemma, log hon.

Att Nordens Ark jobbar för att ge utrotningshotade arter en framtid och för att sprida kunskap om biologisk mångfald är väl bekant för Sylteskolans särskoleelever i årskurs 7-9. Deras lärdomar imponerade på zoo-pedagogerna. – För vår del handlar det mycket om att jobba genom hjärtat. Personligen tror jag inte att det går att skapa ett intresse eller engagemang för djur och natur utan positiva upplevelser, kunskapen kommer i regel i efterhand. Men i den här gruppen finns den kombinationen redan och det är kul, berömde Patrik Swede.

ANNONS

Parkens koncept att låta skolbarn vara djurvårdare för en dag är populärt. Det förklaras bland annat med att verksamheten kan knyta an till skolans biologiundervisning och nå upp till några av målen i skolplanen, men också av ett ökat medvetande hos både lärare och elever. Att krydda upplevelsen i parken med lite skräckblandad förtjusning är bra, anser Patrik Swede. – Självklart får det inte bli obehagligt, men gärna lite utmanande. Typ som att klappa en orm, kasta mat till manvarg eller se kackerlackor på nära håll. Djurvårdarna från Trollhättan höll med; – Den här dagen kommer vi aldrig glömma.

ANNONS