Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/5

Viktigt att låta träningen ta tid

Med drygt en månad kvar till Göteborgsvarvet är det många som ligger i hårdträning. Men det betyder också högsäsong för belastningsskador. Sjukgymnasten Jesper Olsson möter många patienter som har börjat träna för sent.

– Det är roligt att många deltar i lopp men det är sällan bra att köra igång för hårt eller att börja träna i sista stund. Bygga muskler går förhållandevis snabbt men senor och leder behöver längre tid för att anpassa sig, säger han.

På sin mottagning i badmintonhallen tar Jesper emot motionärer, pensionärer och elitidrottare som behöver hjälp med rehabilitering. I dag är det Michael Backman som ska få hjälp med sin onda rygg. Michael har alltid varit aktiv, spelat fotboll och på senare år ägnat sig åt olika racketsporter. Men det har inneburit en del besvär med knän, hälar - och nu ryggen.

– Jag märker ju att det med åren har blivit ännu viktigare att vara ordentligt uppvärmd och att man kanske tar i mer än vad man borde ibland. Med ett stillasittande jobb blir grundträningen sämre. Det är som med en bil som blir äldre, man hamnar på verkstaden lite oftare, säger Michael innan det är dags att ta plats på britsen så att Jesper kan undersöka ryggen.

Enbart behandlingar är inte alltid tillräckligt för att få bukt med en belastningsskada. Det krävs ofta någon form av träning efter bedömning av sjukgymnast. Beroende på hur skadan ser ut tar Jesper fram en behandlingsplan och program med träningsövningar.

– Det är viktigt att upprätthålla träningen för att undvika att problemen återkommer. Michael som är så pass aktiv kan få ett program som han sköter själv. Men någon som inte har tränat så mycket tidigare kan behöva hjälp med att komma igång. Vissa följer man hela resan, och det är väldigt roligt att se utvecklingen, säger Jesper.

Men frågan är hur man ska veta vad som är lagom och när man riskerar att göra sig illa. En bra tumregel enligt Jesper är att starta försiktigt om man testar en idrott som man inte är van vid och att undvika för ensidig träning. Att det kan göra ont när man tränar behöver heller inte vara farligt. Genom att använda en smärthanteringsskala mellan 0 och 10 kan man anpassa träningen.

– Smärta i samband med idrott är okej så länge smärtan inte överstiger 5 på skalan. Men det onda ska också ha gått över eller återgått till normalnivå nästa morgon, säger Jesper.

Jesper betonar att idrott för det mesta är något positivt och det finns ett stort utbud att välja mellan för den som gillar sport. Men han vill också slå ett slag för den allsidiga träning man får genom spontan lek och uteaktiviteter. Michael håller med:

– Det är mycket tävlingshets. Jag tror vi måste bli bättre på att hitta tillbaka till det enkla, att ha roligt när vi idrottar.

MEST LÄST