Ikeas restauranger kan bli fristående

Svenska köttbullar är en världshit. Åtminstone där det finns Ikea-restauranger. Möbelföretagets restauranger är nu så framgångsrika att de skulle kunna bli en egen kedja.

ANNONS
|

En av tre Ikea-kunder besöker varuhusen för matens skull. Och för dem som är där för att köpa möbler betyder en full mage, en välfylld Ikea-kasse.

- Vi har alltid sagt att köttbullarna är den bästa möbelförsäljaren, säger Gerd Diewald, chef över livsmedelsverksamheten i USA, till tidningen Fast Company.

- Det är svårt att göra affärer med hungriga kunder. Men när man serverar dem mat stannar de längre, och kan tala om sina möjliga inköp, och fattar beslut utan att ha lämnat varuhuset. Det är rätt tänkt från början, säger han.

På senare år har Ikeas livsmedelsdivision, vilken också inkluderar den svenska matmarknaden där du bland annat kan köpa sill, godis och köttbullar, visat sig bli en av Ikeas snabbast växande segment.

ANNONS

Ikeas restauranger har blivit så lönsamma att det nu talas om att expandera med fristående restauranger i citykärnor.

Skälen är flera. Många kunder uppfattar att den skandinaviska maten är nyttig, och att man har vegetarisk och även veganmat på menyn. Därtill är det väldigt få ställen en hel familj kan äta middag för 200 kronor.

Att restaurangerna och livsmedlen hade blivit en sådan framgång var något som smög sig på, eftersom omsättningen för laxsmörgåsar och köttbullar drunknade i den totala omsättningen på 335 miljarder kronor. Där stod maten för över 16 miljarder kronor.

Ikea serverar omkring 650 miljoner gäster per år i 48 länder världen över. 30 procent av dem kommer till Ikea just för matens skull.

Här ser Ikea en möjlighet. På senare år har Ikea satt upp pop-up restauranger i centrala delar av London, Paris och Oslo, så att hungriga kunder slipper åka till utkanten av städerna.

På möbelföretaget överväger man nu möjligheten med Ikea-restauranger bortom möbelvaruhusen.

- Det faktum att vi inte behöver så många kvadratmeter för att öppna en restaurang gör det intressant, säger Michael La Cour, direktör för Ikea livsmedelsdivision.

- Jag tror absolut att det finns en potential. Jag hoppas att inom några år kommer våra kunder att säga att Ikea är ett bra ställe att äta på – och så säljer de möbler också.

ANNONS
ANNONS