LEVERERADE. Sven-Åke Berglie, tidigare vd för FKG, branschorganisationen för de Skandinaviska underleverantörerna till fordonsindustrin, mindes hur upprörd han var när inte Saab kommunicerade hur läget var i bolaget 2011.
LEVERERADE. Sven-Åke Berglie, tidigare vd för FKG, branschorganisationen för de Skandinaviska underleverantörerna till fordonsindustrin, mindes hur upprörd han var när inte Saab kommunicerade hur läget var i bolaget 2011.

"Ett produktionsstopp är en katastrof"

Sven-Åke Berglie, tidigare vd för FKG, var kallad som enda vittne för att tala för leverantörerna i åtalspunkten om grovt svindleri. Han förmedlade en bild av stor besvikelse, främst när det gäller anledningarna till produktionsstoppen hos Saab.– Jag var förbannad, för mig var anledningen till stoppet 29 mars att man inte hade fått betalt och så säger man på Saab att det inte var så, sa Berglie.

ANNONS
|

Torsdagens förhandling inleddes med förhöret med Berglie, som under många år följt Saabs väl och ve, men nu mest fick specifika frågor om perioden 2010-2011.

– Vi blev bekymrade redan 2010. Sedan om man ska beskriva stämningsläget i början av 2011, naivt eller vad man ska säga om det, så ville vi ändå vi ändå tro på Saab och vad som var på gång, berättade Berglie.

Så här i efter hand funderar Berglie om man kunde haft mer kontakt med företaget tidigare under processen:

– Är det viktig information som vi bör känna till så skulle Saab komma till oss, tänkte vi. Men vi gissade oss till vad verkligheten var. Mycket av informationen fick vi från media, även om vi inte köpte den rakt av.

ANNONS

När åklagaren Lars Lindman frågade om vad ett produktionsstopp medför för konsekvenser svarade han:

– Ett produktionsstopp är en katastrof. När det gäller leveranser flyger man hellre in leveranser än låter det stå till. Ett stopp kostar ruggigt med pengar.

Flera av leverantörerna som inte fick betalt och riskerade sina verksamheter var rasande, som transportföretaget Schenker och IAC, som bland annat tillverkade instrumentpaneler och dörrinredningar. Som deras språkrör försökte FKG och Berglie ändå sansa kritiken.

– Många hade tålamod, och där hade vi en roll, vi lugnade ner våra medlemmar och sa att vi inte ska begära någon i konkurs till exempel.

Men när informationen fortsatte att utebli och skulderna blev till ett berg på runt 700 miljoner kronor i mitten på april, fick Berglie nog och skrev ett brev till Muller och Jan Åke Jonsson den 19 april.

Enligt Berglies brev var tystnaden var kompakt, informationen var ytterst bristfällig och i vissa fall även felaktig och oproffsig. Han ville ha svar å leverantörernas

– Att leverantörerna kände till att Saab hade problem med likviditeten var ett faktum. Och att man var upprörd att man skyllde på leverantörerna, det var jag också, sa Sven-Åke Berglie, som dock också ville trycka på att man också försökte stötta Saab och hjälpa dem ur krisen:

ANNONS

– Vi försökte till exempel på vårt lilla sätt att förmå regeringen och myndigheter att godkänna Vladimir Antonov.

Även Kristina Geers hördes under torsdagen, mestadels om avtalen med EIB, GM och Riksgälden och om pressuttalanden. Hon förnekade helt och hållet brott.

ANNONS