Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/2

Förslag till ny sluss i Vänersborg

Trafikverket har nu lagt fram förslag på två alternativ till dagens sluss vid Brinkebergskulle. Om regeringen ger grönt ljus för ny slussled kommer den nya slussen i Vänersborg troligen ligga väster om dagens – mot golfbanan.– Det är huvudförslaget, säger Trafikverkets Bertil Hallman.

De 100-åriga slussarna i samtliga städer måste byggas om. Enligt Bertil Hallman, projektledare för stråkstudien Vänersjöfartens framtid, på Trafikverket, har alla slussar ett bäst före-datum och det är 2030.

Trafikverkets nuvarande förslag till en ny sluss vid Brinkebergskulle skulle troligen bli väster om dagens – mot golfbanan.

– Det är det mest troliga alternativet vad gäller intrång och nautiska hänsynstagande till sjöfarten, förklarar Bertil Hallman.

Det andra alternativet är att man bygger runtomkring dagens sluss, och det menar Hallman skulle ha en mindre påverkan på omgivningen.

– Det är mest troligt att vi i så fall lägger den nya slussen så nära dagens som möjligt, säger han.

Men samtidigt vill han inte förespråka vare sig det ena eller det andra förslaget.

Enligt Bertil Hallman är det alldeles för tidigt för att diskutera den tänkta slussens detaljer. Han förklarar att Trafikverket inte har haft en dialog med kommunen och han vill inte kommentera mer i ärendet för tillfället.

– Vi går inte vidare i utredningen förrän vi vet om vi får pengar till att bygga eller inte, säger han.

Om regeringen säger nej blir Trafikverket tvungna att avveckla sjöfarten i Göta Älv. Några som kommer att drabbas om det inte blir några nya slussar är industriföretaget Vargön Alloys. De transporterar bland annat råmaterial via älven.

– Slussarna är jätteviktiga för oss. Försvinner de så är risken stor att industrin sakta men säkert dör ut. Men jag har svårt att se varför man skulle säga nej till nya slussar när det är miljövänligare än lastbilstransporter och samhällsekonomiskt lönsamt, säger vd Johan Svensson.

Det finns företag som är helt beroende av sjövägen – bland andra Karlstadsbaserade företaget Valmet.

Beslut från regeringen om slussarnas öde väntas komma under våren nästa år.

MEST LÄST