Järnvägsbron i Vänersborg har inte genomgått några större förändringar under sina hundra år i tjänst.
Järnvägsbron i Vänersborg har inte genomgått några större förändringar under sina hundra år i tjänst.

Järnvägsbron firar 100 år av spännande historia

I dag är det 100 år sedan järnvägsbron i Vänersborg blev godkänd för trafik. Under sin sekellånga existens har den hunnit äga titeln som Europas längsta klaffbro, hyllats som kulturhistoriskt värdefull och ha kopplingar till ett världsberömt landmärke.

ANNONS
|

Bron kom till i samband med att den nya sträckningen av Trollhätte kanal genomfördes 1909-16. Först hade man tänkt sig att bygga en svängbro, men varken grundförhållanden eller järnvägens krökning tillät en sådan konstruktion.

Lösningen blev en enarmad klaffbro av nitade plåtbalkar, som bland annat bygger på att en motvikt balanserar brospannets tyngd. Motvikten, som är gjuten av betong, väger omkring 400 ton.

Med en fri spännvidd på 40 meter var det Europas längsta klaffbro när den togs i bruk 1916.

Ritningarna till bron utfördes av svensken Ernst Nilsson, som även ritade de tidigare svängbroarna vid Dalbobron och Gropbron. Men systemet med den enarmade klaffbron lanserades av den amerikanske ingenjören Joseph Baermann Strauss.

ANNONS

Strauss anses med sin nya konstruktion ha revolutionerat designen av klaffbroar, och under sitt liv konstruerade han omkring 400 broar runt om i världen. Utöver järnvägsbron i Vänersborg finns även Danvikstullsbron i Stockholm, som är den andra i Sverige som är utförd efter Strauss konstruktion.

Men det är en annan av Strauss skapelser som kommit att bli desto mer känd världen över. Mellan 1933 och 1937 basade han vid bygget av San Fransiscos mest välbekanta symbol; Golden Gate-bron. Redan året efter att Golden gate öppnade dog ingenjör Strauss, och han står nu staty vid det ena brofästet i den amerikanska staden.

Vad framtiden kommer innebära för Järnvägsbron i Vänersborg är oviss, med den har flera gånger tillmätts stort historiskt värde. Bland annat i en omfattande broinventering från 1977-79, då den klassades som "synnerligen kulturhistoriskt värdefull".

Bron har också ett högt teknikhistoriskt värde, genom att vara ett modernt exempel på avancerad ingenjörskonst för sin tid.

Samtidigt kan en nog konstatera att kopplingen till den världskända bron i San Francisco knappast minskar brons värde.

ANNONS