Stänger. Reseföretaget Din Resebyrå Sverige AB har gått i konkurs. De stänger sina kontor, bland annat det i Vänersborg.
Stänger. Reseföretaget Din Resebyrå Sverige AB har gått i konkurs. De stänger sina kontor, bland annat det i Vänersborg.

Konkurs för resebyrå i Vänersborg

Din Resebyrå Sverige AB med kontor i bland annat Vänersborg har gått i konkurs. De som bokat en resa kan vackert glömma den. Men pengarna behöver inte vara förlorade.

ANNONS
|

I förra veckan kom beskedet att Din Resebyrå Sverige AB som har kontor i Vänersborg men också i Uddevalla, Kungälv och Mellerud gått i konkurs.

När TTELA i fredags försökte nå resebyrån kunde man på förmiddagen surfa in på hemsidan men på eftermiddagen möttes man av ett meddelande om att företaget har inlett ett konkursförfarande och att verksamheten upphört. Via telefon hänvisade också resebyrån till konkursförvaltaren Staffan Karnå på advokatbyrå Kjällgren i Uddevalla.

Under hela fredagen försökte TTELA nå advokat Karnå via telefon och mejl men det enda svar vi fick, via mejl, var att han inte hade tid att prata med oss.

ANNONS

I meddelandet på Din Resebyrås egen hemsida gick ändå att läsa att ersättning för inställda resor i vissa fall kan erhållas av kredit- och betalkortsföretag. Man också kan vara berättigad till resegaranti från Kammarkollegiet.

Enligt Tina Lundström, konsumentvägledare i Vänersborg, har Din Resebyrå i Sverige AB en resegaranti hos Kammarkollegiet på 1,5 miljoner kronor. Det betyder att drabbade kunder har chansen att få tillbaka sina pengar.

– Alla som säljer eller marknadsför arrangemang som omfattas av resegarantilagen ska ha resegaranti och det har Din Resebyrå. De resenärer som omfattas av denna garanti är främst de som bokat paketresor och resor som är längre än två dagar där något av följande ingår; transport, boende eller turisttjänst, det kan till exempel vara biljett till ett arrangemang eller spa, säger hon.

Tanken med resegarantin är att resebyråns resenärer inte ska förlora några pengar om deras resa måste ställas in eller avbrytas.

– Resegarantin omfattar däremot inte endagarsresor eller om man köpt en reguljär flygbiljett via resebyrån, säger Tina Lundström.

Är man en av de resenärer som inte omfattas av garantin ska man vända sig till konkursförvaltaren, i det här läget Staffan Karnå, för att bevaka sin fodran i konkursen.

– Men tyvärr är det oftast en oprioriterad fråga och brukar hamna längst ner, säger Tina Lundström.

ANNONS

Omfattas man av garantin ska man vända sig till resegarantinämnden på Kammarkollegiet inom tre månader från det att resan blivit inställd.

Detta gäller

Om din resa blir inställd eller avbruten, skyddar resegarantilagen dig mot ekonomiska förluster.

Du ska söka ersättning hos Resegarantinämnden. Skicka in din ansökan inom tre månader från det att resan blev inställd eller avbruten.

Resegarantin omfattar främst paketresor. Däremot omfattar resegarantin inte endagsresor.

En paketresa består av minst två av följande tjänster; transport, boende, turisttjänst.

Du kan få ersättning ur resegarantin för följande: Priset du betalat för resan till arrangören, avbeställningsskydd, vissa anslutningsresor, kostnader för hemtransporter, andra tjänster som ingått i avtalet.

Du kan läsa mer på kammarkollegiet.se

Källa: Kammarkollegiet

ANNONS