Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/4
ANNONS ▼

Lockade elever – via Snapchat

Fler elever än tidigare har sökt sig till Fridagymnasiets utbildningar i höst. Det är resultatet efter en annorlunda informationskampanj via appen Snapchat till niondeklassarna i området.

Fridagymnasiet i Vänersborg jobbar precis som många andra skolor med öppet hus, elevinformation och bussningsdagar för att locka elever att söka till deras utbildningar. I år la de till en lite mer annorlunda ingrediens i marknadsföringen – via Snapchat har de låtit tre gymnasieelever visa hur vardagen är på skolan.

– Vi jobbar mycket med elevinflytande i allt som vi gör, så varför inte låta dem vara delaktiga i den här biten med? Vi är till för våra elever och de ska trivas här och den bilden är det eleverna som är bäst på att berätta, säger Magnus Wallin, rektor på Fridagymnasiet.

De tre eleverna utrustades med varsin telefon och inloggning till kanalen "The Friday Snap" innan jul och sedan dess har man kunnat följa deras vardag på skolan.

– De har lagt upp ögonblicksbilder från allt som möter dem under skolveckan, det är allt från lektioner, lunchraster, studiebesök och fika med en kompis, säger Magnus Wallin.

Målet var att upprätta en relation till niorna som skulle välja gymnasieskola och för att de skulle hitta kanalen kompletterades den med tavlor med en så kallad snapkod på strategiska platser utanför högstadieskolor i gymnasieskolans upptagningsområde.

När niornas ansökningar kommit in visade det sig att antalet som valt Fridagymnasiet i antingen första eller andra hand hade ökat med 23 procent jämfört med året innan.

– Det är förstås kul. Vi har ökat antalet platser de fyra sista åren och nu är alla program förutom samhällsprogrammet fulltecknade. Alla som har sökt kommer tyvärr inte att komma in, säger Magnus Wallin.

Bakom idén står reklambyrån Profil Kommunikation i Trollhättan och de har också funnits med och stöttat eleverna under tiden.

– De har fått coachning och stöd av en person på Profil och haft redaktionsmöten där de fört en dialog om vad som kan publiceras, säger Magnus Wallin.

Även om ansökningstiden till gymnasiet är över, fortsätter de tre eleverna nu, i mån av tid, att uppdatera sina följare om skoldagarna.

MEST LÄST