Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/17

Modeskaparen från Frändefors vill förändra modeindustrin

Matilda Söderberg från Frändefors verkar som modeskapare i London. Nu har hon precis prisats med två stipendier, vilka hon ska använda till att göra modeindustrin mer hållbar.
– Vi måste producera långsammare och mindre, säger Matilda Söderberg.

Matilda Söderberg växte upp i Frändefors, stannade kvar i Dalsland på Stenebyskolans linje för klädskapande, men landade 2014 på modeutbildningen på Central St Martin i London – en mycket prestigefull utbildning för en modedesigner. I våras tog hon sin kandidatexamen, efter att bland annat ha gjort praktik hos punk- och modeikonen Vivianne Westwood.

Matilda benämner sig själv som modeskapare men jobbar också med fotografi och skrivande. Bland hennes klädalster finns plagg i såväl textil som plast och papper.

– Jag verkar nog i mellanlandet mellan mode och konst. Det är sällan jag tänker ut exakt vad jag ska göra, utan ibland blir det ett bärbart plagg – ibland blir det bara en skulptur man inte kan ha på sig, förklarar hon sin skapandeprocess.

– Det är en sådan extrem lyx att kunna experimentera och inte behöva vara så specifik när man pluggar.

Två stipendier

Nu studerar Matilda på masterprogrammet på Royal College of Art och har precis tilldelats två stipendier; Vänersborgs Kulturstipendium och tillsammans med fem andra svenska modetalanger får hon stipendium ur Carl Casons Stipendiefond. Pengarna kommer gå både till studiematerial och studiebesök hos hållbara textil- och modeproducenter i England.

– Jag vill samla in kunskap och etablera en förståelse för hur textilproduktion fungerar. England har en lång ulltradition. Det vore jätteintressant att se hur producenter jobbar på plats, säger Matilda Söderberg.

Studiebesöken blir ett steg mot att jobba för en förändrad, mer hållbar modeindustri med mer ansvar på producenten och mindre fokus på konsumenten.

– Produktionen måste ta ledningen och uppmuntra till en långsammare konsumtion. Konsumenten kan inte köpa plagg efter en marknadsmodell eller ett tempo som inte finns. Vi måste producera långsammare och mindre. Vi kan inte ha samma modecykler som nu. Det kommer vara jobbigt för företagens finanser, men vi kan inte komma ut med ett plagg varannan vecka.

"Flytta hem" textilproduktionen

Matilda argumenterar för att "flytta hem" textilproduktionen från det globala syd till väst. Förutom att det är ohållbart att vi importerar textilier från andra sidan jorden, vars tillverkare har jobbat under "odrägliga" förhållanden, så är det också en kulturarvsfråga.

– Vi håller på att tappa en hantverkskultur. Vi måste höja värdet på textila objekt – vi lagar ingenting längre utan köper nytt – och få in den filosofin hos konsumenten.

Matilda har nu tre terminer kvar på sin utbildning i London. Efter mer än fyra år i staden trivs hon, även om det tog tid att anpassa sig.

– Det var en liten chock att komma från Steneby mitt ute i skogen. Det är högt tempo, extremt mycket stimuli – jag var ganska utmattad i början. Nu trivs jag väldigt bra faktiskt. Men jag börjar sakna hem lite. Det hade varit gulligt att flytta hem ett tag, men det beror på vad som händer efter de här två åren.

"Målet att jobba i modebranschen"

Vad är det du saknar?

– Steneby saknar jag jättemycket – det är en oas för mig. Jag saknar tempot och standarden man kan ha på sitt leverne hemma – det är dyrt att leva i London. Det är lättare att bo i Sverige, om man får vara trygghetsnarkoman.

Vad vill du göra när du är klar med utbildningen?

– Det hade varit jättehäftigt om jag kunde starta eget och kunde jobba med hållbarhetsfrågor – om man kunde ha en hållbar produktion men samtidigt lyckas ha en konstnärlig verksamhet. Kanske så småningom vill jag doktorera inom modepraktik – Borås har en jättebra sådan.

– Nu har jag ju fått stipendiet som ett sätt att bidra till en egen kommersiell modeverksamhet. Målet är ju att kunna jobba i modebranschen.

Fakta: Matilda Söderberg

• 28 år gammal

• Uppvuxen i Frändefors, men bor sedan drygt fyra år tillbaka i London där hon nu studerar Womenswear with knitwear at Royal College of Art i London.

• Gick estetprogrammet musik på Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg. Tvärflöjt och sång var hennes huvudinstrument.