Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/4

Sveaskog tillbaka i arbetet med turismen på bergen

Utvecklingen av turismen på Halle- och Hunneberg går in i en ny fas. Och nu är Sveaskog med på tåget igen.

Vänersborg, Trollhättan och Grästorp har alla intresse av att utveckla turismen på Halle- och Hunneberg och 2016 inleddes ett samarbete och en avsiktsförklaring skrevs. Nu finns en färdig projektplan som sträcker sig från 1 januari 2019 till 31 december 2020.

– Planen är skriven tillsammans med Sveaskog, säger projektledare Charlotta Bang.

Sveaskog är det statliga bolag som äger marken på bergen. I höstas hoppade de överraskande av turismsamarbetet. Under vintern har frågetecknen retts ut och nu är bolaget med i arbetet igen.

– Vi hade ett möte med Sveaskog. Det handlar om kommunikation och att hitta en väg tillsammans. Och det är helt avgörande att vi är överens, säger Charlotta Bang.

De tre kommunerna är projektägare och budgeten är på en miljon kronor om året.

– Nu ska vi ta fram ett förslag på hur kommunerna ska bilda en organisation som kan ha ett långsiktigt avtal med Sveaskog. Vi behöver ha en plan tillsammans om hur vi ska ta hand om bergen, säger Charlotta Bang.

En ordentlig organisation gör det också lättare för kommunerna att investera i turismen på Halle- och Hunneberg.

Vill göra målgruppsanalys

Arbetet handlar inte bara om organisation, de praktiska och konkreta delarna ute i markerna måste falla på plats också.

– Vi ska skapa en infrastruktur för friluftsliv och naturturism. Vi ska stärka aktörerna som redan finns på bergen och även locka nya entreprenörer.

Det kan handla om saker som uthyrning av utrustning, boende, guidning och viltskådning.

– Vi är öppna för förslag och man får gärna kontakta oss, säger Charlotta Bang.

Men även andra saker står på att-göra-listan. En ny kartläggning av hur många som besöker bergen är nödvändig, den senaste är från 1980-talet. En målgruppsanalys behöver också göras för att kunna satsa på rätt åtgärder. Vilka vill besöka bergen?

– För att ta emot internationella besökare och organisationer med koppling till resebyråer och annat behöver vi vara bokningsbara och ha mer resurser.

Även grunden till besöksnäringen, vandringslederna, behöver uppdateras. Det har funnits sexton markerade leder men de ska minskas ner till ungefär tio.

– Vi vill hellre ha kvalitet än kvantitet. Sveaskog ska vara med och delfinansiera lederna med 300 000 kronor och det är väldigt positivt.

Hur ser du på turismen på bergen om fem år?

– Jag ser en god samverkan, fler entreprenörer och kvalitativa leder. Bergen ska vara en självklar plats att åka till. Och växer besöksantalet måste vi vara beredda att ta emot dem, säger Charlotta Bang.

Frågan om risken för överexploatering brukar komma upp när ökande turism kommer på tal. Men Charlotta Bang är inte orolig.

– Det handlar om att välja ut områden. Bergen tål många besökare under kontrollerade former. De flesta håller sig till skyltade leder med en parkeringsplats i början, säger hon.

Blickar framåt

Sveaskogs planeringsledare Babs Stuiver är nöjd med att företaget är tillbaka i projektet. Varför man i höstas tvekade om att vara med vill hon inte kommentera.

– Vi är glada att kunna göra en omstart. Jag tycker att vi ska sikta framåt. Nu har vi ett tydligt projekt, planer och tydliga ansvarsområden. Vi har varit delaktiga i att ta fram planen och det känns bra. Och vi vet vad som behöver göras under de kommande två åren. Sveaskog ser positivt på att framför allt ekoparken används för besöksnäringen, säger hon.

Rent praktiskt ska Sveaskog vara delaktiga i upprustningen av lederna och i olika former av information.

– Vi har haft ett möte om vandringslederna. Och de första lederna ska vara klara till sommarsäsongen, säger Babs Stuiver.