Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Karta: Vänersborgs kommun
Karta: Vänersborgs kommun

Tågstopp viktig del i Brålandas framtid

Hoppet om att få spårbunden persontrafik till Brålanda ökar. – Vi tror att det blir ett tågstopp inom tre år, säger Gunnar Olsson, på Brålanda företagarförening.

På 1970-talet slutade tågen att stanna i Brålanda, sedan dess har saken då och då diskuterats.

– 2012 bestämde sig företagarföreningen för att dra igång frågan på allvar igen. Syftet är att utveckla landsbygden, säger Gunnar Olsson.

I slutet av förra året antogs en motion från Stefan Kärvling (V) som gick ut på att Vänersborgs kommun måste visa att man satsar på Brålanda och är beredda om Västra Götalandsregionen beslutar att det ska bli ett tågstopp på orten.

Och nu smider företagarföreningen medan det kommunala järnet är varmt och skickar in en skrivelse för att trycka på i frågan. Man pekar på saker som anses extra viktiga för utvecklingen av orten. Tanken är att ju mer kommunen är redo att satsa på Brålanda desto större är chansen för ett beslut om att tågen ska stanna.

 

Dels vill föreningen att det budgeteras för framtagande av en fördjupad översiktsplan och nya detaljplaner så att man kan bygga fler bostäder. Man föreslår också att en ny väg från E 45 till Färgelandavägen och Stenhammarvägen ska planeras så att den blir klar till 2020. Tanken är att det ska leda bort, framför allt tung, trafik från Storgatan. Idéerna syns på kartan ovan som kommunens tjänstemän har hjälpt företagarföreningen att rita.

En tredje punkt som tas upp i brevet är en gång- och cykelväg längs Stenhammarvägen.

Tågstoppet är viktigt för utvecklingen av Brålanda.

– Vi har efterhand fått bättre och bättre kontakt med kommunen, man börjar förstå våra argument. Och det här handlar inte bara om Brålanda, vi jobbar för södra Dalsland. Landskapet är en vit fläck på kartan avseende persontrafik på järnväg. Varför ska Dalsland vara så missgynnat, säger Gunnar Olsson.

Han på pekar att tågen varken stannar i Frändefors, Brålanda, Dals Rostock eller Bäckefors. Men samtidigt har många andra orter runt om i Västra Götaland med mindre befolkning tågstopp.

 

I Brålanda behövs nya perronger, någon form av regnskydd och pendelparkering, förmodligen på andra sidan järnvägen jämfört med den gamla stationen. Gunnar Olsson ser också gärna en ny väg, från väster och ihopkopplad med den tänkta ringleden, till hållplatsen.

Gunnar Olsson är optimistisk inför framtiden och han tror att regionens Västtågsutredning leder till att tågen börjar stanna.

– Jag tycker att det ser positivt ut för de fyra stationssamhällena i Dalsland, säger han.

MEST LÄST