Hur ska kostnaderna för Dalbobron och Gropbron fördelas?
Hur ska kostnaderna för Dalbobron och Gropbron fördelas?

Vänersborg och staten oense om broar

Vänersborgs kommun och Sjöfartsverket är fortfarande inte överens om hur kostnaderna för stadens broar ska fördelas. Och det handlar om summor på tiotals miljoner kronor. Nu efterlyser myndigheten "seriösa och konstruktiva förhandlingar" i frågan.

ANNONS
|

Oenigheten mellan Vänersborgs kommun och Sjöfartsverket om underhållet av Dalbobron och Gropbron går lång tillbaka i tiden och TTELA har tidigare berättat om bråket. De ursprungliga avtalen kring broarna skrevs 1958 och 1964.

1980 blev det viss oenighet om hur överenskommelserna skulle tolkas och 1985 upprättades ett avtal till för att reglera oklarheterna. Men det verkar inte ha hjälpt.

1997 skickade Sjöfartsverket ett brev till kommunen och där talade myndigheten om hur man tyckte att kostnaderna skulle fördelas. Verket sa upp avtalen för omförhandling 2010 men problemen löstes inte då heller.

I mars förra året blev frågan aktuell igen i och med att kommunen hävdade att Sjöfartsverket ska sköta underhållet av de rörliga delarna på broarna och kommunen ska sköta de fasta.

ANNONS

Man hänvisade bland annat till en paragraf i avtalet från 1985 där det står att det som då var Kanalverket ska "svara för kostnaderna för åtgärder på klaffar, klaffpelare, klaffkamrar samt övriga delar som har med klaffarnas funktion att göra".

Detta håller den statliga myndigheten inte alls med om utan skriver nu i ett brev till kommunen att det är "staden som ska bekosta underhållet av brons rörliga delar". Dessutom anser man att avtalet inte alls reglerar sådana åtgärder som kommunen vill att myndigheten ska göra.

Sjöfartsverket efterlyser också förhandlingar för att komma fram till hur man ska hantera underhållet av broarna "i ett långsiktigt och juridiskt hållbart perspektiv".

Och det handlar om stora pengar. Enligt Sjöfartsverket innebär Vänersborgs krav att verket ska göra reinvesteringar på mellan 50 och 70 miljoner kronor.

Sjöfartsverkets senaste skrivelse kom in till kommunen i måndags och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Benny Augustsson (S) har inte hunnit läsa den än. Men han hänvisar till tolkningsavtalet från 1985 och säger:

– Jag tycker att det är ganska klart hur det ska gå till. Men nu vi får låta våra jurister titta på skrivelsen och så får vi se hur vi ska agera.

Per Lagerström på Sjöfartsverket vill inte kommentera saken närmare.

ANNONS

– Jag går inte in på det nu.

Men han konstaterar:

– Vi tolkar avtalet olika.

ANNONS