Ilska och sorg efter katastrofen i Genua

Det var en sorgens dag i Italien, där en statsbegravning hölls för offren för brokollapsen i Genua. Men många anhöriga känner också ilska över regeringens agerande och vägrade att delta. Det officiella antalet dödsoffer är nu uppe i 40 – och väntas stiga.

ANNONS
|

Tusentals sörjande samlades i Genua på lördagen för att ta farväl av 19 av offren, vars blomsterprydda kistor stod uppradade i en utställningshall som tillfälligt förvandlats till kapell.

- Jag förlorade en vän, men kom hit för alla offren, sade Nunzio Angone till nyhetsbyrån AFP.

Ilska och bojkott

Några av de omkomnas familjer valde dock att bojkotta ceremonin för att i stället anordna egna begravningar. En del säger att de helt enkelt vill sörja i fred. Men andra vänder sin ilska mot vad de ser som den italienska regeringens misslyckande med att garantera säkerheten på Morandibron. Den byggdes på 1960-talet och har dragits med problem under årtionden, vilket länge föranlett skarpa varningar från ingenjörer.

ANNONS

- Det är staten som har provocerat fram det här, låt dem inte visa sina ansikten här, uppvisningen från politikernas sida är skamlig, sade en mamma till fyra unga italienare som dog, enligt italienska medier.

Anklagar företag

Regeringen har i sin tur anklagat infrastrukturjätten Autostrade per l'Italia för att inte ha lagt tillräckligt mycket pengar på underhåll av bron.

Hittills har 40 människor konstaterats döda efter det att 200 meter av motorvägsbron kollapsade i den norditalienska staden i tisdags. Men under lördagen påträffades ett fordon med mänskliga kvarlevor i. Den stämmer överens med en bil som tre familjemedlemmar, varav en ung flicka, ska ha färdats i. Men än så länge har dödstalet inte uppdaterats officiellt efter fyndet, då kropparna inte identifierats. Enligt medieuppgifter krossades bilen av ett betongblock efter raset på över 45 meter.

TT

Fakta: Morandibron

Morandibron byggdes mellan 1963 och 1967. Den var totalt 1,18 kilometer lång och hölls uppe av bropelare med en maxhöjd på runt 90 meter.

Bakom brodesignen står den berömde italienske ingenjören Riccardo Morandi, som dog 1989.

Den typ av spännarmerad betong som användes i bron var Morandis kännetecken och hans patent kallades "Morandi M5". De pyloner, eller bärportar, som håller uppe bron från ovansidan är byggda i just sådan spännarmerad betong i stället för nakna stålvajrar, som numera är praxis.

Det fanns exempel på snedkabelbroar med nakna stålvajrar redan då Morandis Genuabro byggdes. Ett exempel är svenska Strömsundsbron, som invigdes 1956, och ofta beskrivs som den första snedkabelbron av modernt slag.

Morandis teknik användes även för en 8,7 kilometer lång bro över ett sund vid Maracaibo-sjön i Venezuela som stod färdig 1962. Även den bron har råkat ut för en allvarlig kollaps, dock orsakad av att ett fartyg kolliderat med bron.

Broar designade av Morandi finns även i bland annat Libyen, Colombia och Ecuador.

Källa: AFP, The New York Times

ANNONS