Klassiska Konstantinopel-stationer kan räddas

Drygt 80 år efter "Mordet på Orientexpressen" har Turkiet befarats ta död även på Istanbuls klassiska tågstationer. Men nu kommer positiva signaler om att åtminstone den ena är räddad och snart ska kunna öppna för trafik igen.

ANNONS
|

- Den kommer att förbli offentligt ägd, säger Aykurt Nuhoglu, borgmästare i området Kadiköy, där Haydarpasa-stationen ligger.

- Frågan har debatterats, men nu föreligger ingen fara för stationen. Tågen börjar köra 2019, säger Nuhoglu till nyhetsbyrån AFP.

ANNONS

Stängdes 2013

Haydarpasa ligger på den asiatiska sidan av den turkiska storstaden, som på 1920-talet bytte namn från Konstantinopel till Istanbul. I över 100 år har stationen varit känd som Europas port till Orienten – inte minst efter det att Taurusexpressen från Bagdad figurerade i Agatha Christies bok "Mordet på Orientexpressen" 1934. Men 2010 brandhärjades den pampiga byggnaden, och 2013 stängdes både Haydarpasa och motsvarande station på den europeiska sidan, Sirkeci, med motiveringen att Turkiets hela järnvägssystem behövde byggas om och moderniseras.

Sedan dess har en intensiv debatt pågått, och regelbundna demonstrationer har hållits för att Haydarpasa ska förbli just järnvägsstation. Byggnaden har ett mycket eftertraktat läge vid Bosporen, och det har funnits planer på att göra om den till hotell eller galleria.

- Den restaureras som tågstation, ingenting annat, försäkrar en anonym källa på det statliga turkiska järnvägsorganet TCDD nu enligt AFP.

Därmed ska det snart gå att ta snabbtåg från huvudstaden Ankara ända in i Istanbul, i stället för till nuvarande slutstationen Pendik sydöster om tiomiljonersstaden.

Museum och restaurang

För Sirkeci är läget mer osäkert. Där är numera en underjordisk pendeltågsstation i drift, men ytspåren är stängda och den klassiska byggnaden varifrån Orientexpressen tidigare utgick hyser tills vidare bara ett museum och restaurangen Orient Express.

ANNONS

Flera av de internationella linjer, till exempelvis Grekland, som tidigare gick till och från Sirkeci är nu lagda i malpåse. Andra utgår från Halkali, en relativt ödslig liten station väster om centrala Istanbul.

TT

Fakta: Istanbuls mytomspunna tågnav

Haydarpasa

Har rötter tillbaka till 1870-talet, men invigdes i sin nuvarande form 1909. Den tyske kejsaren Wilhelm II såg en järnväg "från Berlin till Bagdad" som en symbol för växande tyskt inflytande i Mellanöstern, och i detta projekt var Istanbul ett avgörande nav.

Linjen Haydarpasa-Bagdad invigdes i sin fulla sträckning först 1940. Sedan rullade den berömda Taurusexpressen – som figurerar även i Agatha Christies klassiker "Mordet på Orientexpressen" – sträckans över 250 mil ända till Irakkrigets utbrott 2003. Under några decennier gick det att åka tåg ända ner till Basra i södra Irak, och därifrån fortsätta sjövägen till bland annat Indien.

Sirkeci

Även denna station började användas på 1870-talet, som ändstation för tåg till och från europeiska städer. Den nuvarande byggnaden invigdes 1890, är avsevärt mindre än Haydarpasa men i alla fall ur europeiskt perspektiv minst lika berömd.

Den sedermera mytomspunna Orientexpressen började gå mellan Sirkeci och Gare de l'Est i Paris under 1880-talet. På den tiden tog det 80 timmar att färdas de drygt 300 milen. Sedan rullade det, med vissa avbrott, reguljära direkttåg mellan de två metropolerna ända fram till 1977. Därefter har den som velat följa Orientexpressens originalrutt via Strasbourg, Wien och Belgrad fått finna sig i många tågbyten och allt sämre service.

Källor: AFP, Britannica

ANNONS