Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 49 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

phoenix12.jpg
Phoenix-plattformen finns redo om någon vill ha den.

Phoenix redo för Saab-köpare

Phoenix-plattformen finns redo om någon vill ha den. På Innovatumområdet jobbar idag många av hjärnorna bakom plattformen – ingenjörerna på LeanNova. Ett växande bolag av tidigare Saab-ingenjörer som även agerat som konkursboets teknikexperter.

De har i snitt 15 års teknikexpertis i bagaget, de i nuläget 70 anställda på LeanNova Engineering AB i Trollhättan. Och de ska bli ännu fler:

– Hur många och i vilken takt är beroende av vad som sker efter försäljningen på Stallbacka, säger Martin Öman och syftar på sin före detta arbetsplats, Saab Automobile AB, där han var utvecklingschef för chassi. I dag är han LeanNovas operativa chef, COO.

– Tillväxttakten kommer nog mattas av lite under sommaren, tror Öman.

– Men vi har å andra sidan anställt 70 på tre månader och vi hoppas hitta tio till inom en månad.

På LeanNova finns den huvudsakliga kompetensen för att skapa en komplett bil. Här jobbar ingenjörer från i stort sett hela Saabs tekniska utveckling. På Saabvägen 1 finns kompetens för karosskonstruktion i form av teknikkonsulterna på Combitech, även de tidigare Saabanställda. Uppdelningen är en strategi utarbetad då "Plan B" blev verklighet.

– Tanken att det skulle skapas nya ingenjörsbolag i Trollhättan var lite av en morot för de anställda att stanna kvar innan Saabs konkurs. Plan B planerades under senhösten, och finansiärer behövdes. Saab AB, försvarskoncernen som är ägare av Combitech, behövde den kompentens som framförallt fanns på karossavdelningen till sin flygverksamhet, och Fouriertransform var intresserade att finansiera ett bolag som tog till vara på kompetensen förenad med fordonsutveckling – LeanNova. På sikt kanske vi ser en sammanslagning av de två, alternativt blir Combitech underleverantörer till LeanNova när det gäller uppdrag inom bilutveckling.

LeanNova har under få månader fått tunga kunder som Volvo Cars, Scania och Jaguar Landrover – men har också arbetat åt Saabs konkursförvaltare:

– Vi har hjälp dem med teknikfrågor och presenterat Phoenix-plattformen för de potentiella köparna, säger Öman.

– Plattformen är absolut up to date, står inte och förfaller. Men hur lång tid den tar att färdigställa beror precis på vad en ny ägare har för önskemål. Om två-tre år kan första bilen baserad på Phoenix-plattformen vara färdig, och för nya aktörer inom bilindustrin så skulle det vara ett fantastiskt byte.

Antalet ingenjörsfrågor har minskat i takt med att intressenterna kommit närmare slutfas i förhandlingarna.

– Vi förstår att det tar tid för en köpare – utan att komma överens med GM om att få sälja de färdiga Saab-produkterna så startar man verkligen från grunden och break even kommer inte i närtid, säger Öman.

– Men på sikt har man en juvel genom Phoenix, och förhoppningen är givetvis en köpstark ny ägare, som har råd att låta utvecklingen ta tid.

MEST LÄST