Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

I slutet på denna vecka kommer de första "provkörarna" av Nevs första bil i handeln, en Saab 9-3 Aero Sedan, till fabriken på Stallbacka. De första bilarna är klara för leverans under våren.

Så viktig är den nya modellen

Ett elbilsföretag som gör premiär med en redan känd bilmodell med bensinmotor. Vad ska man tro om premiären för 9–3-modellen? Vi försöker reda ut begreppen.

Vad betyder denna premiär?
Att Nevs officiellt är igång med sin bilproduktion, nästan två år efter Saab-konkursen och drygt två och ett halvt år utan fungerande bilproduktion på Stallbacka. Sett som ett startskott för en återuppväckt bilproduktion i regionen kan det inte underskattas.

Hur ny är nya 9–3-modellen?
Bilen innehåller enligt uppgift från Nevs ett 100-tal nya komponenter, vilket utvändigt märks bland annat på en liten ändring på grillen och på den nya Saab-loggan. Men i grunden är det den Saab 9–3-modell som utvecklades och premiärvisades 2002, alltså under den tid GM var ägare. Fordonet saknar bland annat ett fotgängarskydd vilket är lagkrav i Europa om man vill sälja i större volymer.

Vad betyder det att 9–3-modellen säljs på nätet?
Man prövar en ny modell för återförsäljning som amerikanska elbilsmärket Tesla lyckats med, där man inte går vägen via bilhandlare. Från och med 10 december kan svenska kunder beställa fordon från hemsida och hämta dem i Trollhättan. Med ett pris på bensinversionen i Aero-utförande från 279 000 kronor handlar det inte om något budgetpris, men samtidigt är det ett pris under gängse Aero-modeller som producerades under gamla Saab och under liknande toppversioner som Saabs traditionella konkurrenter tillverkar.

Hur många bilar kommer att tillverkas?
Med en inledande tillverkningstakt om två bilar om dagen rör det sig om en mycket blygsam produktion – när fabriken var i full gång under GM-tiden räknade man i flera tiotals bilar per timme. Även om företaget räknar med att öka tillverkningen av modellen, är det först när Nevs elbilar börjar lanseras nästa år och åren framöver som slutsatserna om bolagets affärsidé och lönsamhet kan ställas på allvar. Det är då det kommer att visa sig om den nya och avgörande huvudmarknaden Kina kommer att bära eller brista.

Hur många anställda kommer det att vara hos Nevs i Trollhättan framöver?
Just nu räknar man in 600 personer, med ytterligare ett 100-tal på väg in någon gång efter årsskiftet. På det klarar man fullvärdig produktion, men i mindre skala. Ska man upp i volym krävs dock betydligt större numerärer. När hjulen snurrade i normal takt på gamla Saab räknade man in fler än 3 000 anställda på tjänstemanna- och kollektivsidorna – och det var efter flera rationaliseringar från GM:s sida.