Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Första nya Saaben från Nevs.

Saab återuppstod på Stallbacka i Nevsanda

16.11 Klockan 13.25 rullade den första Saab-bilen av linan på två och ett halvt år. TTELA var på plats och följde invigningen.

TTELA är på plats för att se när den första bilen, en Saab 9-3 Aero Sedan, rullar av bandet.

Nevs presskonferens startade alldeles nyss. Första talare är Kai Johan Jiang. På plats är bland annat en stor kinesisk delegation. Det har till exempel sagts inför pressträffen att representant från staden Qingdao, som gått in som delägare i Nevs, skulle finnas på plats.

– Jag är mycket stolt över det engagemang och det fokus som Nevs ledning och medarbetare har visat under det år som gått sedan vi blev ägare till anläggningen i Trollhättan, säger Kai Johan Jiang, Nevs grundare och huvudägare.

Kai Johan Jiang anser att Nevs styrka för framtiden ligger i det svensk-kinesisk-japanska samarbetet, där Sverige och Trollhättan står för kompetens, där Japan bidrar med batteriteknologi och där den kinesiska ägaren har fokus på grön teknik.

Det framgår också tydligt att Nevs fokus i försäljningen kommer att ligga på den kinesiska marknaden. Men, ett begränsat antal bilar kommer också att säljas direkt till svenska kunder via Nevs hemsida, meddelar Nevs vd Mattias Bergman.

Nevs berättar också att man samarbetar med cirka 400 leverantörer för att bygga Sedanmodellen. Totalt är dock 2 400 företag världen över på ett eller annat sätt engagerat i den produktionsstart som i dag sker i Trollhättan.

Mattias Bergman understryker vidare att Nevs huvudfokus fortsatt är att bygga elbilar. Den första elbilen lanseras under nästa år. Nevs delägare Qingdao har beställt 200 elbilar, som ska levereras under våren.

Vid 13.35-tiden rullade den efterlängtade Saaben av linan.

Näringlivsminister Annie LööF (C), som utlovat är på plats, talade om vikten av grön energi och om hur elbilar är en konkurrenskraftig investering som ligger i tiden.

- Detta är viktigt för Trollhättan, men även för Sverige. Jag hoppas också att de svenska skatterna är konkurrenskraftiga, säger hon.

Qingdaos vice borgmästare tar över talande. Han tror på framgång för Nevs och på ett bra svensk-kinesiskt samarbete.

Tillsammans med Kai Johan Jiang och Annie Lööf klippte han sedan invigningsbandet och Saaben med projektledaren Frank Smith vid ratten körde iväg.

I bilen finns 100 nya komponenter - 1 800 komponenter har reducerats till 1 500. Många komponenter från nya tillverkare har ersatt de gamla.

Hos Nevs anser man upplevelsen av Saaben är det viktigaste.

- Det här är starten, inte mållinjen, säger Mattias Bergman.