Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Så här kommer kylarmärket se ut på de nya Saab-bilarna, vilket ersätter det gamla Saabmärket i form av en grip.

Saab-loggan som ersätter gripen

Bolagsnamnet National Electric Vehicle Sweden AB i svart och varumärket Saab i mörkgrått eller i silver. Så blir Nevs nya varumärke för Saabs personbilar som presenterades i dag.

Den nya visuella identiteten, skriver Nevs i ett pressmeddelande, har sin grund i det skandinaviska ursprunget med sina fyra årstider, långa avstånd samt extrema väglag och körförhållanden.

"För vissa produktapplikationer, som motorhuv och nav, kommer varumärket att vara i silver mot en vit och rund bakgrund. De fyra årstiderna och deras utmärkande väglag kommer att vara synliga både i bildspråk och i samband med varumärket."

Det är Stockholm Design Lab AB som tillsammans med Nevs har tagit fram det nya utseendet.

Nevs har ett licensavtal med Saab AB om att använda Saab som varumärken på sina produkter och tjänster. Den klassiska Gripen-symbolen ville dock i lastbilstillverkaren Scania släppa vidare till elbilskonsortiet.