Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

saabtekniska.jpg
NY KOSTYM. Saabs tekniske direktör (till höger) omorganiserar nu den viktiga tekniska utvecklingsavdelningen för att anpassa organisationen efter de behov som finns för framtidens bilmodeller. Till vänster Saabs informationsdirektör Eric Geers.

Saab omorganiserar teknisk utveckling

Saab omorganiserar sin tekniska utvecklingsavdelning. Några avdelningar är för stora sedan GM-tiden, medan andra, som sysslar med el- och hybridmotorer är för liten. – Vi rustar oss för nästa generation Saabmodeller och genomför nu en kompetensväxling, säger Saabs tekniske direktör, Mats Fägerhag.

I dag informerade ledningen personalen på teknisk utveckling. Bakgrunden är det behov av en ny organisation som funnits sedan GM-tiden.

– Inom en del områden var vi Europaansvarige eller globalt ansvariga för GM:s utveckling, inom andra hade vi knappt någon kompetens alls.

Under förra året började förändringen, med rekryteringen av bland annat 35 nya civilingenjörer. Men nu tar ledningen ett större grepp på hela teknisk utveckling.

– Vi räknar med att vi behöver anställa åtminstone 35 högkvalificerade ingenjörer till i år, säger Mats Fägerhag.

Samtidigt kommer man att gå ut och erbjuda omskolnings- och nystartsprogram för de yrkesgrupper där man har en övertalighet.

– Det handlar inte om några uppsägningar, utan erbjudandena bygger helt på frivillighet. Och det handlar inte om att minska på teknisk utveckling – när året är slut kommer vi att vara större än på många år.

En bakgrund som gör kompetensväxlingen nödvändig är dels den ökade datorsimulering som skett vid framtagande av nya modeller.

– Tidigare gjorde man ett antal förprototyper, i dag datorsimulerar vi prototyper ända fram till förproduktionsstadiet.

Vidare saknar man en kompetens kring elektrifiering av framtidens bilar.

Organisationen går samtidigt från en ”projektorganisation” till en ”linjeorganisation”. Detta för att anpassa utvecklingen efter det mer flexibla sätt som framtidens modeller. Man kommer att ha en gemensam arkitektur för samtliga modeller – när man utvecklar en styrväxel för 9–3-modellen utvecklar man samtidigt för 9–5 och 9–4X – och kanske för en Saab 9–2, om en sådan modell kommer. Komponenterna och systemen är från början utvecklade för de olika modellernas storlek.

– Det är lite som lego, säger Mats Fägerhag.

MEST LÄST