Saab vänder EIB ryggen

Affärsmannen Vladimir Antonov skulle ha besökt Saab i dag. – Han kommer till Trollhättan nästa vecka i stället. I dag är han i Baltikum. Han kan inte göra så mycket mer än att bistå Saab med sitt nätverk, säger Antonovs svenske talesman Lars Carlström.

ANNONS
|

Enligt Lars Carlström var Vladimir Antonov nöjd efter mötet med Riksgäldens chef Bo Lundgren i tisdags. Mötet lär ha varit hoppingivande och Antonov kände att det finns förtroende för honom, samt att Riksgälden gjort ett ypperligt arbete med att gå igenom Saabaffären och den del som rör Antonov själv.

Kritiken mot hur den Europeiska investeringsbanken (EIB) skött frågan är däremot stor.

– Nu jobbar vi vidare på andra lösningar. EIB är inget att lägga ned tid på, säger Lars Carlström.

Han säger också att det är väldigt nära för en lösning på Saabs finansiella problem.

– Jag hyser ett gott hopp om detta, men det är inte via EIB:s eller den svenska regeringens försorg.

ANNONS

Ett hundratal jurister har varit sysselsatta med försäljningen av Saabs fastigheter och det är en kostnad som drabbar företaget.

– Det är en kostad på 20 till 30 miljoner kronor, säger Lars Carlström.

Och att produktionen stått stilla under flera veckor innebär också ett mycket stort ekonomiskt avbräck.

– Det handlar om hundratals miljoner kronor. Det är helt vansinne och orsakar en skada av betydelse för samhället.

Att EIB ska godkänna Vladimir Antonov som ny ägare för Saab hyser Lars Carlström inget större hopp om.

– Är EIB inblandade kan det ta åratal. De är långt ifrån färdiga med den enkla delen av försäljningen av fastigheterna, så jag har inget hopp alls om den delen, säger Lars Carlström.

Han är även upprörd över att finansminister Anders Borg fortsätter att förmedla näringsminister Maud Olofssons klyscha att det handlar om skattebetalarnas pengar i Saabaffären.

Enligt Carlström har staten ställt panter för att Saab ska få låna 3,6 miljarder kronor från EIB. Dessa panter ska av oberoende aktörer vara värda minst sex miljarder kronor.

– Det är först när det otänkbara kan hända – att Saab går i konkurs som det kan bli en dyr affär för skattebetalarna, men då genom de stöd man måste ge till enskilda människor och inte till bolaget, säger han.

ANNONS
ANNONS