Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/10

Saabfabriken redo för omstart

Clas-Göran Lorenssons smilband drar upp mot öronen när han deklarerar: Det här är vi många som väntat på! Med bara veckor kvar till en återstart av Saab-produktionen pågår förberedelserna för fullt i bilfabriken.

I rask takt matas innerplåtar till tidigare bilmodellers motorhuvar fram i pressfabriken på Stallbacka. Det tar mindre än tio minuter från tillredning till färdig artikel ut på bandet.
– Jag liknar det vid ett depåstopp i Formel 1-lopp. För det går undan, berättar Mårten Gustafsson, chef för press– och kaross­anläggningen på Nevs, medan pressen, som lär vara en av Europas kraftfullaste i sitt slag, dånar.

Plåtarna ska säkra eftermarknadens sug efter Saabdelar. Fylla på lagren. Arbetet sysselsätter som bäst ett 30-tal personer – flera med mångårig Saab-erfarenhet i bagaget – och håller igång maskineriet fram till skarpt läge.
Exakt datum för produktionsstarten av Saab 9-3 hemlighåller Nevs. Men företaget ruckar inte på tidigare besked om att bilbyggandet ska igång innan årsskiftet, ”om än i blygsam skala”.

Allt funkar för produktion i alla led. Det slås fast. Tester har avlöst varandra sedan Nevs tog över fabriken. Den halv miljon kvadratmeter stora anläggningen har fått ett lyft underhållsmässigt. Och som presschefen Mikael Östlund uttrycker det; inget har stått still och rostat. Bland annat har ett antal förseriebilar byggts under ­hösten. Bilar som främst producerats för att kontrollera produktionens pålitlighet.

Produktionsledaren Clas-Göran Lorensson, ”som var med redan på Saab V4-tiden”, har som anställd på Nevs kunnat handplocka anställda till sin avdelning. Han omger sig med idel kända ansikten och ser fram emot att bli ännu fler.
Under de närmaste månaderna ska personalstyrkan växa från dagens 366 (plus runt 100 konsulter) till närmare 500 tjänster.
– Vi söker runt 100 nya medarbetare, majoriteten bilbyggare. De kommer att kunna påbörja sina anställningar i början av nästa år, säger Mikael Östlund.

Fram till dess återstår att övertyga en handfull underleverantörer att leverera delar till de nya bilarna. Omkring 400 företag är redan med på banan, vilket är nödvändigt då ungefär 2 000 komponenter krävs för att bygga Saab 9-3. Och även om Nevs inledningsvis tänker fokusera på den kinesiska marknaden är planen att använda sig av fler svenska leverantörer än vad Saab gjorde under GM-tiden, ett sätt att stärka branschen, resonerar elbilstillverkaren.

I slutmonteringen, där färdiga bilar återigen ska rulla av linan för egen maskin, skiner det nya golvet under lysrören. Förberedelser sker i det tysta, innan ruschen väntar.
– Vi ska skapa historia, säger Clas-Göran Lorensson och ler.