Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
PROVA

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Saabs varumärke har återhämtat sig

Från en botten i julas till en återhämtning till normal nivå igen. Så har värdet på Saabs varumärke utvecklats under våren en undersökning av företaget Yougov. Märket är det som stärkts mest bland varumärken i Sverige.

TTELA skrev tidigare i våras om vad krisen och den dramatiska räddningen av Saab kan ha betytt för varumärket. En varumärkesexpert trodde att det kunde ha stärkts, medan en annan menade att det tydligt försvagats efter allt som hänt. Ett företag som försöker mäta värdet på just de större varumärken som finns på den svenska marknaden är undersökningsföretaget Yougov, som har en statistisk representativ panel man tillfrågar om märkenas kvalitet, rykte och värde.

Och i den senaste undersökningen, kallad Brandindex, och referas i tidningen Dagens Media, är Saab det varumärke som klättrat mest på listan tillsammans med Skoda och AMF Pension. Med plats 57 bland de 260 varumärken som är med på listan befinner sig Saab i princip på samma plats som man hade innan krisen – sedan december 2009, då Saabs utsikter var mycket ovissa, har man klättrat 28 placeringar. Enligt undersökningen ser de tillfrågade också Spyker som en trovärdig och pålitlig ägare av Saab, vilket kan vara intressant efter alla skriverier om Victor Mullers kopplingar till bland annat Vladimir Antonov.

En intressant sak i undersökningen är att ett av de bilmärken som tidigare förknippats med kvalitet och pålitlighet, Toyota, har sjunkit allra mest. Det har förstås att göra med företagets kris, där återkommande fel gjort att en massa bilar fått återkallas. Toyotas varumärke hamnar nu två snäpp under Saabs i rankingen. Det andra svenska bilmärket, Volvo, har tappat lite men hör fortfarande till de allra starkaste och är placerad på nummer sex på listan.

TTELA tar kontakt med varumärkesexperten Bengt Håkansson som driver företaget BrandClinic. Han var den expert i våras som trodde att märket kunde stärkas efter det som hänt.

– Ja, det var ju roligt att höra att Saab klättrat så. Hela historien kring Saab var ju lite som en sådan där amerikansk basketfilm där laget ligger under med 48–0 men vinner ändå.

– Victor Muller har ju gjort ett bra intryck i de intervjuer jag sett. Jag tror de flesta förstår att han knappast satsade på Saab för att göra några snabba klipp utan för att han har ett genuint intresse för märket. Det var ju en högoddsare att gå in i det här.

Och precis som många andra tror Bengt Håkansson att Jan Åke Jonssons betydelse inte kan underskattas.

– Han och ledningen var ju mycket öppna, ärliga och transparenta hela tiden, vilket byggde upp en trovärdighet. Han agerade rätt, precis som BP:s chefer nu gjort fel efter fel i den kris de försökt hantera.

Märken som klättrar mest:

1. Saab

2. Skoda.

3. AMF Pension

Märken som sjunkit mest:

1. SJ

2. Toyota

3. Coca-Cola

Märken i toppen:

1. Ikea

2. Yes

3. Google

Märken i botten:

1. McDonalds

2. Ryanair

3. Fun Light

Källa: Yougov/Dagens Media

MEST LÄST